267
الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی

از روایات نشان می‌دهند حیا به عنوان عامل عفت عمل می‌کند۱ (نک.: تمیمی آمدی، ۱۳۶۶). مؤلفه‌ای که حیا را از دیگر سازوکارهای خویشتنداری متفاوت می‌کند به ترس از زشتی عمل یا ترس از نکوهش مردم مربوط می‌شود. به عبارت دیگر، وجه تمایز حیا از دیگر بازدارنده‌ها، عنصر «نظارت» است؛ یعنی آنچه حیا را برمی‌انگیزد حضور و نظارت ناظر است. زیرا «ترس از زشتی عمل یا از نکوهش مردم» ناشی از نظارتِ دیگری است.

معمولاً رفتار ما در جمع، با رفتار در خلوت تفاوت می‌کند. تفاوت رفتار در خلوت و جلوت، به دلیل تفاوت در حضورداشتن یا نداشتن دیگران است. این نشان می‌دهد که عنصر حضور و نظارت، عامل مهم شکل‌گیری حیا است و به نوعی نقش کنترلی و تنظیم رفتار را ایفا می‌کند. اگرچه حیا به طور فطری در انسان وجود دارد (پسندیده، ۱۳۸۶) تجربه عادی نشان می‌دهد خاموش‌شدنی است، یا اینکه در برخی فرهنگ‌ها یا موقعیت‌ها نیاز به آموزش و شکوفایی دارد.

تحقیقات نشان می‌دهد شکوفایی خویشتنداری در جریان رشد و تحول آدمی از طریق خانواده اتفاق می‌افتد. به همین دلیل، در خانواده‌هایی که مادر یا پدر عقب‌ماندگی ذهنی دارند، کودک خودمهارگری را آموزش نخواهد دید. زیرا آن را از طریق والدین تجربه نکرده و عیناً رفتارهای کنترل‌شده را در خانواده ندیده است. بچه‌های باهوش و سالم این مسئله را نه در قالب گفتار، بلکه به طریق عینی و در رفتار یاد می‌گیرند. گذشته از این موضوع، کودکان در نگاه‌ها، گفت‌وگوها، روابط و کلاً در تمامی تأثیر و تأثرات متقابل با دیگران، عمیقاً محدودیت‌هایی دارند که ناشی از کنترل این امیال و نیازها است (روشن، طباطبایی و آقامحمدیان، ۱۳۷۶).

لازم است کودکان در درونی‌سازی نظارت، الگوهای خوبی داشته باشند. در این باره والدین نزدیک‌ترین و بهترین الگو برای کودکان محسوب می‌شوند. رعایت حرمت والدین از سوی یکدیگر، حیا را در کودکان تقویت می‌کند؛ چراکه در حیا حرمت ناظرین عامل مهمی محسوب می‌شود. در صورتی که ناظر وجود داشته باشد، اما احترام نداشته باشد، یا زمانی که احترام ناظرین در سطوح مختلف اجتماعی شکسته شود حیا درونی نمی‌شود، بلکه می‌شکند.

1.. عن امیرالمؤمنین علیه السلام: «الحياءُ قَرينُ الْعَفافِ»؛ «أَعَفُّكُمْ‏ أَحْيَاكُم‏»؛ «سَبَبُ العِفَّةِ الحَياءُ»؛ «ثَمَـرَةُ الْحَيـاءِ الْعِفَّـةُ»؛ «عَلى قَدْرِ الْحَياءِ تَكُونُ الْعِفَّةُ».


الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی
266

یکی از روش‌های دیگری که می‌توانیم به فرزندان کمک کنیم تا درباره پیامدهای احتمالی رفتارشان فکر کنند این است که به آنها آموزش دهیم از خودشان بپرسند: «اگر این کار را بکنم، آیا فردا احساس خوبی در این باره خواهم داشت؟ اگر این کار را انجام دهم چه اتفاقی می‌افتد؟ چه چیزی نصیبم می‌شود؟ امکان دارد چه چیزهایی را از دست بدهم؟». به آنها این نکته را تذکر دهید که اگر او احساس می‌کند ممکن است در آینده از این تصمیم‌گیری خاص احساس تأسف کند، باید آن انتخاب را کنار بگذارد. در صورتی که پاسخ به این پرسش، در او احساس آرام‌بخشی ایجاد کند، احتمالاً رفتار مناسبی را انتخاب کرده است.

۳. عملکرد درست: در مرحله اول، می‌ایستیم، آرامش خود را می‌یابیم، و سپس فکر می‌کنیم که اگر به این رفتار ادامه دهیم چه اتفاقی خواهد افتاد. وقتی به عملی مبادرت می‌کنیم، بازگشتی در کار نیست. در تصمیمی که گرفته‌ایم گرفتار می‌شویم. لازمه دوراندیشی این است که مسئولیت تصمیم خود را به عهده بگیریم و بدون سازوکارهای غلطی مانند فرافکنی و دلیل‌تراشی آنچه را اتفاق افتاده است بپذیریم، حتی اگر پیامد آن خطرناک باشد.

نکته مهم اینکه همه کودکان و حتی بزرگ‌ترها ممکن است گاهی تصمیم‌های غیرعاقلانه اتخاذ کنند. این، بخشی از زندگی است. اگر کودکان به انتخاب غیرعاقلانه‌ای دست زدند، باید از آن به عنوان فرصتی برای کمک به آنها درباره فکرکردن راجع به آنچه اشتباه است استفاده کرد تا در دفعات بعد، به انتخاب بهتری دست بزنند. هدف این نیست که برای آنها سخنرانی کنیم، بلکه این است که آنها را راهنمایی کنیم تا تشخیص دهند در کدام بخش از رفتارهایشان به انتخاب غلط دست زده‌اند. به آنها کمک می‌کنیم تا بیندیشند که اکنون باید به جای انتخاب اشتباه، چه کنند. در نهایت اینکه فرزندان باید بیاموزند امیالشان را مهار کنند و برای اتخاذ بهترین تصمیم‌ها به توانایی‌های خودشان اتکا کنند.

۴ ـ ۶. ادراک نظارت

احساس دیده‌شدن، عامل بازداری است. فرآیندی که احساس دیده‌شدن را به بازداری می‌رساند در سازه‌ای به نام حیا شکل می‌گیرد. به‌ویژه حیا با عفت‌ورزی ارتباط دارد. گروهی

  • نام منبع :
    الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدي عباسي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31594
صفحه از 298
پرینت  ارسال به