ناراحت نمیشود و روی ترش نمیکند»۱ (همان: ۴/۴۹۹). نتیجه این حالات، همان رضایت و آرامشی است که نصیب شخص قانع میشود.
از برخی روایات چنین برمیآید که قناعت با عفت در ارتباط است؛ به این صورت که قناعت معمولاً به عفت منجر میشود۲ (نک.: تمیمی آمدی، ۱۳۶۶؛ مجلسی، ۱۴۰۳: ۷۵/۷). از سوی دیگر، به نظر میرسد عفتی که ناشی از قناعت است، عفت در امور مالی است نه جنسی. اما طبق تعریف، قناعتْ نوعی توانمندی عقل اخلاقی است که تاخت و تاز بیحد و حصر شهوت و خواهش را مهار میکند؛ از اینرو گفته شده متضاد حرص است. پس این توانمندی میتواند در امور جنسی نیز یاریگر عفتورزی باشد و زیادهخواهی نفس را کنترل کند. بهویژه درباره کسانی که ازدواج کردهاند و نیاز جنسیشان با همسر تأمین میشود، اما میل به ارضای خارج از چارچوب ازدواج رهایشان نمیکند، تمرین قناعت و رضایت به حداقل میتواند یاریگر عفتورزیشان باشد.
به هر حال، قناعت در دوران کودکی باید در حوزهای از شهوت تمرین شود که شکوفا شده است. از اینرو به سراغ میل به ولخرجی میرویم. مطالعات نشان داده است امروزه بچهها برای پساندازکردن پول، کمتر خویشتنداری دارند. نظرسنجی اخیر نشان میدهد تقریباً از هر سه پدر و مادر دو نفرشان احساس میکنند فرزندشان به نسبت زمانی که خوشان همسن آنها بودند ارزش خود را بیشتر با ثروت اندازه میگیرند. زمانی که فرزندانمان کوچک هستند باید به آنها کمک کنیم تا با امیالشان برای خرجکردن مبارزه کنند و مهارتهای مدیریت مالی را به آنها بیاموزیم (بوربا، ۱۳۹۰). در این زمینه روشهای زیر پیشنهاد میشود:
1.. «حُمَیدُ بْنُ زِیادٍ عَنِ ابْنِ سَمَاعَةَ عَنْ غَیرِ وَاحِدٍ عَنْ أَبَانِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام فِی قَوْلِ اللَّهِ تَعَالَی (فَإِذا وَجَبَتْ جُنُوبُها قَالَ إِذَا وَقَعَتْ عَلَی الْأَرْضِ فَکلُوا مِنْها وَ أَطْعِمُوا الْقانِعَ وَالْمُعْتَرَّ) قَالَ الْقَانِعُ الَّذِی یرْضَی بِمَا أَعْطَیتَهُ وَ لَا یسْخَطُ وَ لَا یکلَحُ وَ لَا یلْوِی شِدْقَهُ غَضَب».
2.. عن امیرالمؤمنین علیه السلام: «الرِّضا بِالكَفافِ يُؤَدّي إلَى العَفافِ»؛ «مَن قَنَعَت نَفسُهُ أعانَتهُ عَلى النَّزاهَةِ والعَفافِ»؛ «إنَّ أصلَ العَقلِ العَفافُ وثَمَرَتَهُ البَراءَةُ مِنَ الآثامِ، وأصلَ العَفافِ القَناعَةُ وثَمَرَتَها قِلَّةُ الأَحزانِ»؛ «ألا و إنَّ القَناعَةَ و غَلَبَةَ الشَّهوَةِ مِن أكبَرِ العَفافِ»؛ «كُلُّ قانِع عَفيفٌ»؛ «القَناعَةُ عَفافٌ»؛ «القَناعَةُ أفضَلُ العِفَّتَينِ»؛ و ...