«خود را متعهد بدانیم تا فرزندانی خویشتندار بار بیاوریم»؛ این پیشنهاد میکله بوربا در کتاب پرورش هوش اخلاقی است، برای اینکه خویشتنداری به عنوان فضیلتی اخلاقی در کودکان شکوفا شود. به چه میزان در ما اشتیاق و علاقه هست که فرزندانی با خویشتنداری قوی داشته باشیم؟ این پرسش مهمی است که باید از خودمان بپرسیم. زیرا پژوهشها نشان داده است والدینی که سخت تمایل دارند فرزندانشان خویشتندار باشند، به این دلیل غالباً موفق میشوند که آنها خودشان را به این تلاش متعهد میسازند (بوربا، ۱۳۹۰: ۱۲۸). اگر بهراستی بخواهیم فرزندمان خویشتندار باشد، باید تعهدی شخصی و ملی ایجاد کنیم تا این ویژگی در آنها تقویت شود. سپس این تعهد را تا نهایت توان ملتزم باشیم و دنبال کنیم.۱
۴. پرورش توانمندیهای اخلاقی
زمینههای تربیتی که به پرورش سازه خویشتنداری کمک میکند پیش از هر چیز به تربیت اخلاقی۲ در حوزه شهوت جنسی وابسته است. درباره عوامل تربیت اخلاقی میان متفکران این حوزه دیدگاههای متفاوتی دیده میشود. گروهی از متفکران مسلمان بر پرورش عادتها و صفتهای اخلاقی مطلوب اسلام و گروهی دیگر، بر پرورش شناختها، گرایشها و رفتارهای اخلاقی تکیه میکنند. گروهی از متفکران غربی رویکرد منشپروری۳ دارند و بر