249
الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی

در خویشتنداری آزموده می‌شوند؛ زیرا کسی که بیندیشد و تعقل کند می‌تواند به اهمیت عفاف پی ببرد و آن را بیابد۱ (تمیمی آمدی، ۱۳۶۶: ۵۳). پس باید اصطلاح «خویشتنداری» به طور مکرر به کار رود و معنایش بیان شود تا اهمیت استفاده از این فضیلت در زندگی دانسته و آموخته شود.

۳ ـ ۲. اشتیاق و پرهیز

همان‌گونه که در مباحث پیشین اشاره کردیم، امید هیجانی انگیزه‌ساز است و باعث حرکت می‌شود. از سوی دیگر، ظرفیت خویشتنداری را توسعه می‌دهد. ترس، به‌ویژه ترس از عاقبت کار، موجب پدیدایی مکث، توجه و تفکر در فرد می‌شود؛ نسبت به موقعیت تهدیدآمیز اجتناب ایجاد می‌کند. البته تعادل میان امید و ترس از بهترین حالات انسان شمرده شده و از حالت متعادل آن با عنوان «نور» یاد شده است. در روایات نقل شده است که «هیچ بنده مؤمنی نیست مگر آنکه در دلش دو نور است: نور ترس و نور امید که اگر هر یک از آنها را وزن کنی بر دیگری فزونی نیابد»۲ (کلینی، ۱۴۰۷: ۲/۶۷). هر گاه امید آنچنان فزونی یابد که دوراندیشی را کم کند و هر گاه ترس آنچنان غلبه یابد که حرکت و انگیزه را بخشکاند سودی برای انسان ندارد. دیگر نه این امید راستین است و نه آن ترس مفید. به بیان امام باقر علیه السلام «ترس راستین آدمی را از ابلیس حفظ می‌کند و امید دروغین فرد را در ترس واقعی می‌افکند»۳ (مجلسی، ۱۴۰۷: ۷۸/۱۶۴).

محبت و علاقه نیز، جهت فرد را در مسیر موضوع مطلوب قرار می‌دهد و نیروی حرکت برای رسیدن به محبوب را تأمین می‌کند. به مرور زمان و طی مراحل رشد، سه هیجان امید، ترس و محبت در نظام روان‌شناختی انسان شکل پیدا می‌کند و نیروی خود را در سازه‌های مختلف روان‌شناختی، از جمله خویشتنداری، نشان می‌دهد. در حقیقت این هیجانات

1.. «عن امیرالمؤمنین علیه السلام: مَن عَقَلَ عَفَّ».

2.. «عن أبی عبدالله علیه السلام: کانَ أبی علیه السلام یقولُ: إنّهُ لَیس مِن عَبدٍ مؤمنٍ إلاّ و فی قَلْبهِ نُورانِ: نورُ خِیفَةٍ و نورُ رَجاءٍ، لَو وُزِنَ هذا لَم یزِدْ علی هذا، و لَو وُزِنَ هذا لَم یزِدْ علی هذا».

3.. «الإمامُ الباقرُ علیه السلام: تَحرَّزْ مِن إبْلیسَ بالخَوفِ الصّادِقِ، و إیاک والرّجاءَ الکاذِبَ؛ فإنّه یوقِعُک فی الخَوفِ الصّادِقِ».


الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی
248

بر اساس کارکردهای عقل اخلاقی، یکی از توانمندی‌های روان‌شناختی برای ارتقای سطح خویشتنداری کودکان، شناخت و آگاهی آنان در این باره است. بر اساس مدل عقل، که در فصل پنجم ذکر شد، این توانمندی شامل دانش و قدرت تشخیص است. توانمندی دانش و قدرت تشخیص از دوران کودکی رشد می‌کند، اما بی‌نیاز از پرورش نیست. زیرا گاه با روش‌های تربیتی اشتباه دچار لغزش و اختلال می‌شود.

اگر بخواهیم فرزندان خویشتندار داشته باشیم و در اعضای جامعه خویشتنداری جنسی ارتقا یابد، بهتر است معنای این فضیلت برای آنها توضیح داده شود. آنها این فضیلت را بشناسند و از پیامدهای مثبت آن آگاه باشند. برنامه تولید کنیم تا این پیام به آنها برسد که «خویشتنداری به این معنا است که ذهن و جسمت را واداری تا این توانایی را داشته باشد که آنچه می‌دانی درست است انجام دهی. خویشتنداری همان چیزی است که به تو کمک می‌کند تا در شرایط وسوسه‌انگیز، راه درست را انتخاب کنی، حتی زمانی که ممکن است بدترین افکار به ذهنت خطور کند. خویشتنداری همان چیزی است که به تو کمک می‌کند تا تأمل کنی و به این مسئله بیندیشی که چنانچه انتخاب زیان‌آوری را به مرحله اجرا درآوری، چه اتفاقی خواهد افتاد. به تو کمک می‌کند تا دچار دردسر نشوی و به‌ درستی رفتار کنی». در حقیقت، این مطالب توانمندی دانش را درباره خویشتنداری تقویت می‌کند.

لازم است فرزندان ما، به عنوان عضوی از جامعه، به این نتیجه برسند که اغلب زمانی پیش می‌آید که ما به جای کارهایی که باید انجام دهیم تمایل داریم به آنچه دلمان می‌خواهد بپردازیم. بنابراین، خویشتنداری همیشه کار ساده‌ای نیست. گاهی این کار به قدرت نیاز دارد. افراد باید به چنین پرسش‌هایی پاسخ دهند که به تعویق انداختن چه کارهایی برای آنها دشوار است: تماشای تلویزیون بعد از انجام‌دادن تکالیف، مشت‌زدن به کسی که آنها را عصبانی کرده است، نگاه‌نکردن به صحنه‌ای که نباید نگاه کنند، دست‌کشیدن از خوردن برای سالم‌ماندن، یا «نه»‌گفتن به کاری که کسی از آنها خواسته ولی نباید انجام دهند. در صورتی که پاسخ چنین مسائلی روشن شود، قدرت تشخیص مطلوب از نامطلوب را به دست می‌آورند. اگر مفهوم خویشتنداری به طور مکرر به کار رود و معنایش بیان شود، افراد

  • نام منبع :
    الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدي عباسي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31519
صفحه از 298
پرینت  ارسال به