از مواجهه هیجانی یا نفرتانگیز با سؤال پرهیز شود. برخی از والدین به دلیل حیا یا جوّ فرهنگی غالب، هنگام مواجهه با چنین موضوعاتی، دستپاچه، عصبی یا شرمگین میشوند. اینگونه عکسالعمل کنجکاوی کودک را تقویت میکند؛ مثبت باشد یا منفی؛
پاسخها باید به قدر کفایت و قانعکننده باشد. در پاسخگویی از بیان اضافی و شرح و تفصیل بیوجه خودداری شود؛
در محتوا و روش پاسخگویی، به رشد سنی و سطح فهم کودک توجه شود. کودکان در هر مرحله از رشد و تحول شناختی، توانمندی خاص و محدودی برای درک مفاهیم و پدیدهها دارند (همان).
طبعاً بنا بر تنوع و گوناگونی پرسشهایی که کودکان مطرح میکنند، پاسخها باید محتوای متفاوتی داشته باشد. مهم این است که والدین با بهکارگیری خلاقیت خویش و حتی نظر کارشناس و مشاوری حاذق، مطابق با نکاتی که اشاره شد، پرسش جنسی کودکان را پاسخ دهند. در این صورت نیاز کودکان به دانستن در موضوعات جنسی تأمین میشود و تنش ناشی از آن جای خود را به آرامش میدهد.
۳. پرورش توانمندیهای عقلی
در ریچموند کالیفرنیا، پسربچه ششسالهای مشتاقانه به سهچرخه پسر همسایهشان نگاه میکرد. او دیگر نتوانست میلش را بیش از آن مهار کند. با هدف دزدیدن دوچرخه مخفیانه وارد خانه همسایه شد. ناگهان صدای گریه نوزادی را شنید. «ممکن است، کسی صدای گریه بچه را بشنود و آن وقت من گیر میافتم»؛ این فکری بود که به پسربچه ششساله هجوم آورد. این کودک با تجسم راهی که میتواند گریه کودک را متوقف کند، نوزاد یکماهه را از گهوارهاش بیرون آورد و با تکهای چوب، آنچنان وحشیانه به سر او ضربه زد که نوزاد بر اثر آسیب مغزی شدید ساکت شد. با این رفتار، او به عنوان جوانترین متهم به قتل نافرجام در کشور [امریکا] شناخته شد (بوربا، ۱۳۹۰). بهراستی چه عاملی موجب این اتفاق ناگوار شد؟ خواهش و تمنای شدید این کودک یا فقدان کنترل و خویشتنداری؟