245
الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی

را سرزنش کنید و نه عملشان را به صورت دیگری حمل کنید. برایشان توضیح دهید که برخی اعضای بدن که با برخی لباس‌ها پوشیده می‌شوند لازم است محفوظ بمانند و نیاز به مراقبت بیشتری دارند؛ و بلافاصله از این تذکر عبور کنید و موقعیت خود را عوض کنید. این روش آگاه‌کننده و با‌آرامش موجب می‌شود این‌گونه بازی‌های کودکان محدود شود. در صورتی که رفتارهای جنسی کودکان از مرز کنجکاوی بگذرد و تکرار شود، مراجعه به مشاور و روان‌شناس کودک توصیه می‌شود.

۲ ـ ۶. پاسخ مناسب به پرسش‌های جنسی کودکان

همچنان که کودکان راجع به اعضا و جوارح جنسی خویش کنجکاو می‌شوند، برای آنها پرسش‌هایی پیش می‌آید که از والدین و مربیان خود می‌پرسند. با توجه به عواملی مانند مراحل رشد کودکان، محیط تربیتی، تجربه‌های بارداری و زایمان مادر و آگاهی کودکان از این موضوع و دیگر عوامل، پرسش‌های آنها در مسائل جنسی متفاوت و متنوع است.

به طور کلی، اگر والدین فرزندان خود را در برابر چنین پرسش‌هایی تا حد لزوم آگاه کنند، کودکان برای به دست آوردن اطلاعات جنسی هیجان نشان نمی‌دهند. بسیاری از کودکان در سنین کم، کنجکاوی به خرج می‌دهند و درباره بدن خود و نحوه به‌دنیاآمدن بچه می‌پرسند. اگر والدین و مربیان به این‌گونه پرسش‌ها مطابق با اصول روان‌شناختی پاسخ دهند، در حقیقت تنش ناشی از نیاز آنان را برطرف، و تبدیل به آرامش کرده‌اند. برخی نکات در خور توجه و مطابق با اصول پاسخ‌گویی به این‌گونه پرسش‌ها عبارت‌اند از:

در پاسخ‌گویی به پرسش‌های جنسی کودکان، تا حدی باید صراحت و شفافیت باشد که ابهام ذهنی کودک برطرف شود، وگرنه تنش ناشی از پرسش از بین نمی‌رود و او را کنجکاوتر خواهد کرد؛

پاسخ‌ها نباید به هیچ وجه تحریک‌کننده باشد؛

اگر یکی از والدین، توانایی پاسخ‌گویی بهتر دارد، کودک به او ارجاع داده شود؛

در پاسخ‌گویی حیا در کلام رعایت شود و از الفاظ مستقیم استفاده نشود؛


الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی
244

(کلینی، ۱۴۰۷: ۶/۴۷). در جای دیگر از ایشان نقل شده دختر نباید با پدر یا مادرش زیر یک لحاف بخوابند۱ (طبرسی، ۱۴۱۲: ۱/۲۳۲؛ عاملی، ۱۴۰۹: ۲۰/۳۴۷). این همه به دلیل رعایت موازین پیش‌گیرانه در تربیت جنسی کودکان است، چراکه کودکان (دختر و پسر) تحول جنسی را احساس می‌کنند و نزدیکی بستر خواب ممکن است زمینه تحریک و رفتارهای جنسی زودهنگام و نامناسب را فراهم کند.

۲ ـ ۵. کنترل بازی‌های جنسی در کودکی

کودکان به دلیل کنجکاوی برای شناخت دنیای اطراف خود، هر چیزی را می‌کاوند. از جمله می‌خواهند بدن را کشف کنند. در این جست‌وجوها است که با اندام تناسلی خود آشنا می‌شوند و سپس کنجکاوانه می‌خواهند بدانند که آیا دیگر کودکان نیز همین‌گونه هستند یا خیر. از این‌رو به روش‌های غیرمستقیم کنجکاوی می‌کنند و به بازی‌هایی روی می‌آورند که بتوانند اعضای جنسی یکدیگر را مشاهده کنند. این مسئله در کودکانی که شاهد روابط جنسی والدین یا دیگران بوده‌اند یا اندام تناسلی آنها را دیده‌اند، بیشتر و حساس‌تر می‌شود. گاه کودکان با رضایت یکدیگر با اعضای جنسی یکدیگر بازی، و از این طریق احساس لذت می‌کنند (فقیهی، ۱۳۸۷). البته در صورتی که والدین و مربیان عکس‌العمل مناسبی در برابر چنین موقعیتی اتخاذ نکنند این قضیه می‌تواند زمینه‌ای برای انحراف جنسی آنان باشد.

در وهله اول، والدین مراقب باشند زمینه برای این نوع بازی‌های کودکانه فراهم نشود. اگر با چنین وضعیتی مواجه شدند، عکس‌العمل شدید و مستقیم می‌تواند اثر تربیتی نامطلوبی بر کودکان داشته باشد و احیاناً به این نوع بازی‌ها حساس‌تر و حریص‌تر شوند. بنابراین، منصرف‌کردن کودکان از این وضعیت، خود بهترین مداخله تربیتی محسوب می‌شود. به طور مستقیم از کودکان نپرسید: «چه می‌کنید؟». هر گاه کودکان به دادن گزارش حقیقی از کارشان اقدام کنند، هم برای والدین ناراحت‌کننده است و هم برای خودشان سخت است و احتمالاً تکرار این گزارش زشت‌بودن این بازی را کم می‌کند. بنابراین، نه آنها

1.. «عَنْ النبی صلی الله علیه و اله: لَا ینَامُ الرَّجُلَانِ فِی لِحَافٍ وَاحِدٍ إِلَّا أَنْ یضْطَرَّا فَینَامَ کلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا فِی إِزَارِهِ وَ یکونَ اللِّحَافُ بَعْدُ وَاحِداً وَالْمَرْأَتَانِ جَمِیعاً کذَلِک وَ لَا تَنَامُ ابْنَةُ الرَّجُلِ مَعَهُ فِی لِحَافِهِ وَ لَا أُمُّهُ».

  • نام منبع :
    الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدي عباسي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31453
صفحه از 298
پرینت  ارسال به