239
الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی

زناکار می‌گردد»۱ (همان: ۵/۵۰۰). سازوکار مراقبت عفیفانه در ارتباط جنسی همسران به این است که از نبودن کودکان یا اشخاص دیگر در محل اطمینان حاصل شود، درب اتاق کاملاً بسته، و پنجره‌ها با پرده پوشیده باشد و حتی در خصوص انتقال صدای زن و مرد به بیرون از اتاق مراقبت شود۲ (همان).

این مراقبت زمانی کامل می‌شود که حتی والدین راجع به نوزاد شیرخواره هم حساس باشند. از حضرت علی علیه السلام نقل شده است که پیامبر صلی الله علیه و اله نهی کرد از اینکه مرد در حالی با زنش آمیزش کند که کودکی در گهواره به آنان بنگرد۳ (راوندی کاشانی، بی‌تا: ۱۴). تبیین این نهی در حدیثی از امام صادق علیه السلام نقل شده است که در برابر دیدگان کودکان، با زنان خود رفتار جنسی نداشته باشید که این کار موجب زناکارشدن کودکان خواهد شد۴ (کلینی، ۱۴۰۷: ۵/۴۹۹)؛ زیرا غریزه جنسی در تمامی مراحل رشد و تحول آدمی حضور دارد، اگرچه در دوره‌های اولیه رشد فعال نیست؛ به اضافه، یادگیری ناهشیار همواره می‌تواند زمینه فعالیت زودرس و نابهنجار میل جنسی را فراهم کند.

از نظر علمی، کودکان از همان نوباوگی به حالات هیجانی چهره حساس هستند. نوباوگان می‌توانند جلوه‌های هیجانی مجزایی را نشان دهند که با جلوه‌های هیجانی والدین شباهت نزدیکی دارد (برک، ۱۳۹۰). کودکی که به چهره‌های متفاوت، پاسخ هیجانی متفاوت می‌دهد چه‌بسا در برابر حالات متفاوت والدین خود هنگام ارتباط جنسی نیز حساس باشد. به موازات رشد کودک، شناخت و پاسخ او در برابر این حالات حساس‌تر و قوی‌تر می‌شود. عاقلانه این است که احتمال مواجهه آنان با صحنه‌های ارتباط جنسی دیگران کاهش پیدا کند. بر این اساس،

1.. «عَلِی بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْحُسَینِ بْنِ زَیدٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و اله وَالَّذِی نَفْسِی بِیدِهِ لَوْ أَنَّ رَجُلًا غَشِی امْرَأَتَهُ وَ فِی الْبَیتِ صَبِی مُسْتَیقِظٌ یرَاهُمَا وَ یسْمَعُ کلَامَهُمَا وَ نَفَسَهُمَا مَا أَفْلَحَ أَبَداً إِذَا کانَ غُلَاماً کانَ زَانِیاً أَوْ جَارِیةً کانَتْ زَانِیةً».

2.. «وَ کانَ عَلِی بْنُ الْحُسَینِ علیه السلام إِذَا أَرَادَ أَنْ یغْشَی أَهْلَهُ أَغْلَقَ الْبَابَ وَ أَرْخَی السُّتُورَ وَ أَخْرَجَ الْخَدَمَ».

3.. «قَالَ جَعْفَرٌ الصَّادِقُ عَنْ أَبِیهِ عَنْ عَلِی علیه السلام قَالَ نَهَی رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و اله أَنْ یجَامِعَ الرَّجُلُ امْرَأَتَهُ وَالصَّبِی فِی الْمَهْدِ ینْظُرُ إِلَیهِمَا».

4.. «عَلِی بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ الْقَاسِمِ بْنِ مُحَمَّدٍ الْجَوْهَرِی عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ إِبْرَاهِیمَ عَنِ ابْنِ رَاشِدٍ عَنْ أَبِیهِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام یقُولُ لَا یجَامِعِ الرَّجُلُ امْرَأَتَهُ وَ لا جَارِیتَهُ وَ فِی الْبَیتِ صَبِی فَإِنَّ ذَلِک مِمَّا یورِثُ الزِّنَا».


الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی
238

و مخرب در سنین کودکی؛ ۲. پیش‌گیری از یادگیری رفتارهای جنسی زودرس؛ و ۳. آموزش رفتارهای عفیفانه. در حقیقت، این شیوه‌های سه‌گانه، برآیند توصیه‌ها و روش‌های مواجهه با مسائل جنسی کودکان در منابع اسلامی است. این روش‌ها را در ادامه برمی‌شمریم.

۲ ـ ۱. پوشش کودکان، و پوشش در برابر کودکان

نگاه‌کردن به عورت دیگران و بدن‌نمایی در برابر دیگران از جمله موضوعاتی است که در منابع اسلامی به آن توجه شده است. عملی‌شدن شیوه پیش‌گیری از انحرافات جنسی نیز به همین موضوع ارتباط دارد. از این‌رو مراقبت از نگاه و حفظ حریم بدن از دوران کودکی سفارش شده است. پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و اله فرمودند: «برای پدر و مادر روا نیست به شرمگاه فرزند نگاه کنند و برای فرزند روا نیست به شرمگاه پدر نگاه کند». در این روایت توصیه شده که پدر همراه فرزندش به گونه‌ای وارد حمام نشود که نگاهشان به عورت یکدیگر بیفتد و به طور کلی واردشدن به حمام بدون پوششی که عورت را بپوشاند ممنوع است۱ (کلینی، ۱۴۰۷: ۶/۵۰۳). چه‌بسا کودکان از همین دوران کودکی حیا را، به عنوان شکلی از خویشتنداری، در نحوه پوشش و نگاه یاد می‌گیرند و در نظام روان‌شناختی خود سازمان می‌دهند.

۲ ـ ۲. مراقبت از حریم کودکان در ارتباط زناشویی

یکی از مؤلفه‌هایی که مجرای تحریک جنسی و احیاناً زمینه‌ساز یادگیری رفتارهای جنسی زودرس و مخرب در کودکان است، مشاهده رفتارهای جنسی دیگران، از جمله والدین خویش، است. از این‌رو به والدین توصیه شده است راجع به این موضوع مراقبت داشته باشند. پیامبر خدا صلی الله علیه و اله فرمود: «سوگند به کسی که جانم به دست او است، اگر کسی با همسرش درآمیزد و در اتاق، کودکی بیدار باشد که آنان را ببیند و سخن‌گفتن و صدای نَفَس آنان را بشنود، هرگز رستگار نمی‌شود. اگر پسر باشد، مردی زناکار، و اگر دختر باشد، زنی

1.. «الْحُسَینُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّی بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ بَعْضِ رِجَالِهِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و اله لَا یدْخُلِ الرَّجُلُ مَعَ ابْنِهِ الْحَمَّامَ فَینْظُرَ إِلَی عَوْرَتِهِ وَ قَالَ لَیسَ لِلْوَالِدَینِ أَنْ ینْظُرَا إِلَی عَوْرَةِ الْوَلَدِ وَ لَیسَ لِلْوَلَدِ أَنْ ینْظُرَ إِلَی عَوْرَةِ الْوَالِدِ وَ قَالَ لَعَنَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و اله النَّاظِرَ وَالْمَنْظُورَ إِلَیهِ فِی الْحَمَّامِ بِلَا مِئْزَر».

  • نام منبع :
    الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدي عباسي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31553
صفحه از 298
پرینت  ارسال به