میدهد که در نتیجه وضعیت محیطی، تغییرات نسبتاً پایداری در نحوه پاسخدادن به محرکهای محیطی به وجود آید. و منظور از وضعیت محیطی گاه همان مجموعه محرکها است. البته یادگیری در رفتار بالقوه ایجاد میشود؛ یعنی تغییرات نسبتاً پایدار که از مشاهده، تکرار یا تمرین ناشی میشود لزوماً در رفتار بالفعل نمایان نمیشود بلکه ممکن است در موقعیت مناسب به شکل رفتار ظاهری خودش را نشان دهد (کدیور، ۱۳۸۶).
یادگیری به چند طریق صورت میگیرد، گاه «عمدی» است مثل زمانی که دانشآموزان اطلاعاتی را که در کلاس درس مطرح میشود یا مطلبی که در اینترنت پیدا میکنند فرا میگیرند. گاه «غیرعمدی» است و شاید والدین، مربی و معلم قصد فراگیری در کودکان را ندارند اما به هر جهت مطلبی یاد گرفته میشود. از اینرو با مقداری اغراق میتوان گفت بودن در محیط مساوی است با فراگیری؛ زیرا هر تحریکی در محیط تجربهای است که میتواند موجب تغییرات نسبتاً پایدار در نظام روانشناختی شود (اسلاوین،۱ ۱۳۸۹). به این صورت، بسیاری از سازههای اخلاقی نیز به شیوههای عمل دیگران در خانواده وابسته است.
تحقیقات نشان میدهد کودکان حتی در سالهای اولیه زندگی خود، دیدگاههایی درباره مجازبودن۲ اعمال پیدا میکنند و توجیهاتی برای دیدگاههای خود ذکر میکنند و بین حوزههای مختلف اخلاق و عرف نیز تمایز قائل میشوند (کیلن۳ و اسمتانا،۴ ۱۳۸۹: ۵۵۸). این دید نسبتاً پیچیده در کودکان نه از طریق یادگیری مستقیم و عمدی، بلکه عمدتاً از طریق یادگیری غیرعمدی و غیرمستقیمی ایجاد میشود که صرفاً بودن در محیط، مشاهده و ارتباطْ زمینه آن را فراهم میکند.
۲. مراقبتهای تربیتی
در فرآیندهای آموزشی و پرورشی، گذشته از آگاهسازی و انتقال اطلاعات، افراد تحت