233
الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی

فصل نهم:

پرورش خویشتنداری جنسی در کودکی

درآمد

خویشتنداری، نوعی توانمندی روان‌شناختی است که پرورش آن، از دوران کودکی و به‌تدریج در انسان پدید می‌آید. درباره خویشتنداری جنسی هم چنین مطلبی درست است. زیرا همان‌گونه که قبلاً تبیین شد، تنظیم رفتار در حوزه میل جنسی قلمروی از خویشتنداری محسوب می‌شود. به هر حال، همچنان که افراد بزرگ‌تر می‌شوند توانمندی فزاینده‌ای را در برخی ابعاد خویشتنداری، از جمله تأخیر کامرواسازی، نشان می‌دهند. به عبارت دیگر، هر چه کودکان بزرگ‌تر می‌شوند در تأخیر ارضا راحت‌تر عمل می‌کنند.

البته برخی نسبت به دیگران در این موضوع موفق‌ترند. میشل، شودا و رودریگِس۱ (۱۹۸۹) طی آزمایشی نشان دادند برای اینکه افراد در زندگی عملکرد مؤثری داشته باشند باید بتوانند داوطلبانه ارضای لذت‌های فوری خود را به تأخیر بیندازند. آنها برای کودکان فرصتی را فراهم آوردند که بتوانند میان شیرینی بیشتر اما دیرتر در مقابل شیرینی کمتر اما زودتر، انتخاب کنند. نتایج نشان داد ۳۳ درصد از کودکان کلاس اول و دوم ابتدایی شیرینی بیشتر اما دیرتر را انتخاب کردند. به ترتیب ۵۱ درصد از دانش‌آموزان کلاس سوم و چهارم، و ۶۲ درصد از دانش‌آموزان کلاس پنجم و ششم نیز شیرینی بیشتر و با تأخیر را در مقابل شیرینی کمتر و زودتر انتخاب کردند (استریکلند، ۲۰۰۰).

1.. Rodriguez, M. L.


الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی
232

اما همان‌گونه که انسان بدن خود را از نامحرم می‌پوشاند، برای بوی خوش خود نیز باید حریم نگه دارد تا حریم عفاف حفظ شود. این مسئله برای خانم‌ها اهمیت بیشتری دارد؛ زیرا انگیزه شهوانی مردان قوی‌تر و پاسخ آنها به تحریک‌کننده‌ها سریع‌تر و بیشتر است. لذا در روایات بسیاری از عطرزدن زن برای مرد نامحرم و خروج وی از منزل در چنین حالتی، به‌شدت نهی شده است. مثلاً رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و اله می‌فرماید: «هر زنی که عطر بزند و بر گروهی عبور کند تا بوی وی را استشمام کنند زناکار است»۱ (محمدی ری‌شهری، ۱۳۷۷: ۷/۳۳۴۰). مراد از این زنا، زنای در قلمرو بویایی است. زیرا اثری که این عمل در حریم عفاف می‌گذارد چندان کمتر از ارتباط نامشروع نیست. بنابراین، حواس نیز حریم عفاف مخصوص به خود را دارد. از این‌رو حضرت زهرا علیه السلام خود را از نابینا می‌پوشاند و دور می‌کند تا وی از طریق حس بویایی متوجه ایشان نشود.

از حضرت علی علیه السلام در این باره نقل شده است که نابینایی از حضرت زهرا علیه السلام اجازه ورود خواست. وی به پشت پرده رفت. رسول خدا صلی الله علیه و اله پرسید: «چرا پشت پرده رفتی، در حالی که او تو را نمی‌بیند؟!». حضرت پاسخ داد: «اگر او مرا نمی‌بیند، من که او را می‌بینم و او بوی مرا استشمام می‌کند!»۲ (مغربی، ۱۳۸۵: ۲/۲۱۴). این نهایت عفاف است که شخص حاضر نیست کسی از طریق حس بویایی وارد حریمش شود. اگرچه رفتار حضرت زهرا علیه السلام حفظ حریم عفاف در قلمرو بینایی نیز بوده است.

1.. «أیما امرأةٍ استَعطَرَتْ فَمَرَّت علی قَومٍ لِیجِدُوا مِن رِیحِها فهی زانِیة».

2.. «وَ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ علیه السلام أَنَّهُ قَالَ: اسْتَأْذَنَ أَعْمَی عَلَی فَاطِمَةَ علیه السلام فَحَجَبَتْهُ فَقَالَ لَهَا النَّبِی صلی الله علیه و اله لِمَ تَحْجُبِینَهُ وَ هُوَ لَا یرَاک قَالَتْ یا رَسُولَ اللَّهِ إِنْ لَمْ یکنْ یرَانِی فَإِنِّی أَرَاهُ وَ هُوَ یشَمُّ الرِّیحَ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ أَشْهَدُ أَنَّک بَضْعَةٌ مِنِّی».

  • نام منبع :
    الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدي عباسي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31561
صفحه از 298
پرینت  ارسال به