فصل نهم:
پرورش خویشتنداری جنسی در کودکی
درآمد
خویشتنداری، نوعی توانمندی روانشناختی است که پرورش آن، از دوران کودکی و بهتدریج در انسان پدید میآید. درباره خویشتنداری جنسی هم چنین مطلبی درست است. زیرا همانگونه که قبلاً تبیین شد، تنظیم رفتار در حوزه میل جنسی قلمروی از خویشتنداری محسوب میشود. به هر حال، همچنان که افراد بزرگتر میشوند توانمندی فزایندهای را در برخی ابعاد خویشتنداری، از جمله تأخیر کامرواسازی، نشان میدهند. به عبارت دیگر، هر چه کودکان بزرگتر میشوند در تأخیر ارضا راحتتر عمل میکنند.
البته برخی نسبت به دیگران در این موضوع موفقترند. میشل، شودا و رودریگِس۱ (۱۹۸۹) طی آزمایشی نشان دادند برای اینکه افراد در زندگی عملکرد مؤثری داشته باشند باید بتوانند داوطلبانه ارضای لذتهای فوری خود را به تأخیر بیندازند. آنها برای کودکان فرصتی را فراهم آوردند که بتوانند میان شیرینی بیشتر اما دیرتر در مقابل شیرینی کمتر اما زودتر، انتخاب کنند. نتایج نشان داد ۳۳ درصد از کودکان کلاس اول و دوم ابتدایی شیرینی بیشتر اما دیرتر را انتخاب کردند. به ترتیب ۵۱ درصد از دانشآموزان کلاس سوم و چهارم، و ۶۲ درصد از دانشآموزان کلاس پنجم و ششم نیز شیرینی بیشتر و با تأخیر را در مقابل شیرینی کمتر و زودتر انتخاب کردند (استریکلند، ۲۰۰۰).