آهنگ صدایتان را فریبنده نسازید، در خانههای خود بنشینید، و کرشمه و ناز مکنید». اما میدانیم که این امور بین زنان پیغمبر و سایر زنان مشترک است. بنابراین، اینگونه خطاب که «شما مثل سایر زنان نیستید» برای تأکید است و گویا قرآن میفرماید چون از نزدیکان پیامبر هستید، واجب است در امتثال این تکالیف کوشش و رعایت بیشتری بکنید و در دین خدا بیشتر از سایر زنان احتیاط به خرج دهید (طباطبایی، ۱۴۱۷: ۱۶/۳۰۸)، وگرنه سایر زنان هم در قبال این احکام تکلیف دارند.
به هر حال، طبق این آیه، سبک سخنگفتن با نامحرم نحوهای است معمول و متعارف؛ به گونهای که شرع و عرف اسلامی (نه هر عرفی) آن را بپسندند؛ سخنی است که تنها مدلول خود را برساند، نه اینکه کرشمه و ناز بر آن اضافه شود تا شنونده علاوه بر درک مدلول دچار ریبه هم بشود (همان: ۱۶/۳۰۹). نوع صدازدن یکدیگر، مسئله دیگری است که به همین موضوع ارتباط دارد. صدازدن و بردن نام طبقهبندی خاصی دارد که بر اساس آن، نوع کلمات و جملاتی که به کار میرود متفاوت میشود. معمولاً زن و شوهر، پدر و دختر، پسر و مادر و خواهر و برادر برای صدازدن یکدیگر از نام کوچک استفاده میکنند. حتی ممکن است میان زن و شوهر از الفاظی که حاکی از عشق و علاقه باشد استفاده شود، اما سایرین از نام فامیلی افراد استفاده میکنند، به صورتی که نشانه احترام به حریم طرف مقابل است. خودمانیشدن زن و مرد نامحرم در حقیقت به معنای شکستهشدن حریم آنها است. بنابراین، اینجا نیز قلمرو دیگری برای عفت است.
به جهت پیامدهای منفی همکلامی و اختلاط با نامحرم در منابع اسلامی آمده است که همصحبتی با زنان [نامحرم] از دامهای شیطان است۱ (نوری، ۱۴۰۸: ۱۴/۲۷۳). از اینرو مرد عفیف با زن نامحرم خودمانی نمیشود و زن عفیف نیز به مرد نامحرم اجازه نمیدهد صمیمی شود و با او همانند همسرش سخن بگوید. بهویژه کسانی که در روابط خانوادگی خود دچار مشکلاند و نیازهای عاطفیشان برآورده نمیشود یا در صفات شخصیتی رگههای مرضی دارند، ممکن است همکلامشدن و صمیمیت با نامحرم برایشان پاشنه آشیل