227
الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی

قرن ما افرادی هستند که در سایت‌های مخصوص مطالبی را در این زمینه مطرح می‌کنند که قلم از ذکر آن جداً شرم دارد، و جاهلیت عرب بر آن صد شرف دارد (مکارم شیرازی، ۱۳۷۴: ۱۷/۳۰۶/۳۰۵).

در منابع روایی، درباره جاهلیتی دیگر پس از جاهلیت نخست پیش‌گویی شده است۱ (قمی، ۱۴۰۴: ۲/۱۹۳). به هر حال، آنچه گفته شد فقط مشتی از خروار برای نشان‌دادن زندگی کسانی بود که از خدا فاصله می‌گیرند، و با داشتن هزاران دانشگاه و مراکز علمی و دانشمندان معروف، در منجلاب فساد غوطه‌ورند، و حتی گاه همین مراکز علمی و دانشمندانشان در اختیار همان فجایع و مفاسد قرار می‌گیرند.

۲ ـ ۳. قلمرو گویایی

دستگاه گویایی انسان، کارخانه تولید کلمه و کلامی است که میان انسان‌ها ارتباط برقرار می‌کند. سخنی که دستگاه گویایی تولید کرده دو بخش عمده دارد: یک بخش آن کلماتی است که تولید می‌شود و مفاهیمی را در بر دارد. بخش دیگر، حالت بیان کلمات است که ممکن است حاکی از شادی، غم، ناراحتی، علاقه و... باشد. هر دو بخش یادشده در بحث عفت گویایی قابل طرح است. برخی کلام‌ها و برخی از حالت‌های ادای کلام، تحریک‌کننده و هوس‌انگیزند. گاه موضوع سخن تحریک‌کننده است و گاه موسیقی کلام و شیوه بیان جملات. استفاده‌کردن از کلمات و جملات تحریک‌کننده یا بیان جملات با حالت ناز و عشوه، غریزه جنسی را تحریک می‌کند و مرزهای عفت را به خطر می‌اندازد.

قرآن کریم به‌ویژه به زنان پیامبر توصیه می‌کند که با نامحرم به‌ناز سخن نگویید که این کار موجب طمع کسانی است که در دلشان بیماری دارند و به طور شایسته سخن بگویید۲ (احزاب: ۳۲). خطاب این آیه به زنان پیامبر است و برابری آنان را در این باره با سایر زنان نفی می‌کند؛ می‌فرماید: «شما با سایر زنان برابر نیستید، اگر تقوا به خرج دهید. مانند سایر زنان

1.. «حَدَّثَنَا حُمَیدُ بْنُ زِیادٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَینِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ یحْیی عَنْ طَلْحَةَ بْنِ زَیدٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام عَنْ أَبِیهِ فِی هَذِهِ الآیةِ وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِیةِ الْأُولی قَالَ أَی سَیکونُ جَاهِلِیةٌ أُخْرَی».

2.. (یا نِساءَ النَّبِی لَسْتُنَّ کأَحَدٍ مِنَ النِّساءِ إِنِ اتَّقَیتُنَّ فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیطْمَعَ الَّذی فی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفاً).


الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی
226

مقدار که ظاهر است، آشکار نسازند». آرایش برای زیباترشدن زن است تا برای شوهر جذاب‌تر شود. حال چگونه است که برخی از این وسیله استفاده می‌کنند اما هدفشان تحریک مردان و جوانان محجوب نیست(!). یا بدتر از این، به هدف تحریک دیگری خود را می‌آرایند. از این‌رو رسول خدا صلی الله علیه و اله زنانی را که برای بیگانه خود را می‌آرایند، بدترین زنان می‌خواند۱ (بیهقی، ۱۴۱۴: ۷/۸۲). زیرا می‌توانند موجب هر بدی شوند.

تمامی آنچه در زمره پوشش برهنه قرار می‌گیرد تبرُّج (آشکارکردن زینت) زن به حساب می‌آید. قرآن کریم (احزاب: ۳۳) زنان را در این موضوع خطاب قرار می‌دهد و سفارش می‌کند همچون دوران جاهلیت نخستین در میان مردم ظاهر نشوید.۲ جمعی از مفسران در تفسیر «جاهلیت نخستین» در آیات مذکور گرفتار شک و تردید شدند؛ گویی نتوانستند باور کنند که بعد از ظهور اسلام، نوع دیگری از جاهلیت در جهان پا به عرصه وجود خواهد گذاشت که جاهلیت عرب قبل از اسلام در مقابل آن موضوع کم‌اهمیتی خواهد بود. ولی امروز این مسئله برای ما که شاهد مظاهر جاهلیت وحشتناک قرن بیست‌ویکم هستیم کاملاً حل شده است، و باید آن را به حساب یکی از پیش‌گویی‌های اعجازآمیز قرآن مجید بگذاریم. اگر عرب در عصر جاهلیت نخست، جنگ و غارتگری داشت، و فی‌المثل چندین بار بازار عکاظ صحنه خون‌ریزی‌های احمقانه شد که چند تن کشته شدند، در جاهلیت عصر ما جنگ‌هایی رخ می‌دهد، به طوری که گورهای دسته‌جمعی و تکه‌های بدن کشتگان و ناقص‌الخلقه‌شدن طبیعی شده است! اگر در جاهلیت عرب، زنان به زینت تبرج می‌کردند و روسری‌های خود را کنار می‌زدند به گونه‌ای که مقداری از سینه و گلو و گردن‌بند و گوشواره آنها نمایان می‌شد، در عصر ما کلوپ‌هایی تشکیل می‌شود به نام کلوپ برهنگان که افراد در آن به هدف مبارزه با حجاب و عفاف برهنه مادرزاد می‌شوند. رسوایی‌های دریاکنارها، استخرها و حتی معابر عمومی نگفتنی است. اگر در جاهلیت عرب، «زنان آلوده مشهور» بودند که پرچم بر در خانه خود می‌زدند تا افراد را به سوی خود دعوت کنند(!)، در جاهلیت

1.. «شرّ نسائکم المتبرّجات المتخیلات».

2.. (وَ قَرْنَ فی بُیوتِکنَّ وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِیةِ الْأُولی).

  • نام منبع :
    الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدي عباسي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31495
صفحه از 298
پرینت  ارسال به