روایات آمده است که نمازخواندن زن درون اتاق بهتر از نمازخواندن در ایوان است و نمازخواندن در ایوان بهتر از نمازخواندن در وسط حیاط خانه است و نمازخواندن در وسط حیاط خانه بهتر از نمازخواندن در مسجد است۱ (همان: ۱/۳۷۴). این موضوع برای آن است که زنان کمتر در معرض دید نامحرم قرار گیرند.
اگرچه ممکن است زنان برای کارهای ضروری و حتی تفریح در اوقات فراغت در بیرون از خانه حریم و حجاب خود را رعایت کنند، باید به عواملی که تحت اختیار نیست توجه کنیم. امنیت و مصونماندن حریم پدیدهای تکبعدی نیست که فقط به حفظ حداقلی حجاب بستگی داشته باشد، بلکه توان خویشتنداری مردان جامعه و دهها عامل دیگر را باید در نظر داشت. چهبسا شکل حضور زن در برخی موقعیتهای پرخطر مایه تحریک برخی ناپاکان میشود. در این صورت عاقلانه نیست که بگوییم «ما ضامن پاکماندن دیگران نیستیم تا حجاب داشته باشیم؟!».
در تحقیقی راجع به آزار زنان و دختران مصری دیده میشود که اکثر افراد حضور نامناسب دختران را در خیابانهای مصر عامل اصلی آزار و اذیت جنسی میدانند (تابناک، ۱۳۹۳). بنابراین، خروج «بیدلیل» و «بیش از ضرورت» از قلعه امنیتی که به شکل پرسهزدن و پدیده خیابانگردی بروز میکند، در وهله اول، زن را در معرض خطر قرار میدهد. از سوی دیگر، توان بازداری مردان و زنان نیز کاهش پیدا میکند و موجب تحریک آنان میشود.
در این باره این پرسش مطرح میشود که: برای زن بهتر نیست نگاهش به مردان نیفتد و همچنین نگاه مردان به او؟ پاسخ این پرسش را الگوی عفاف زنان مؤمن بیان کرده است. حضرت علی علیه السلام نقل کردهاند که ما نزد رسولاللَّه صلی الله علیه و اله بودیم. آن حضرت فرمود: «به من بگویید چه چیز برای زنان بهترین چیز است؟». کسی از ما آنچه را مد نظر حضرت بود نگفت و متفرق شدیم. سپس به فاطمه زهرا علیها السلام مراجعه کردم و قضیه را برایش بیان کردم که