215
الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی

استفاده از کنار راه در حرکت زنان تدبیر دیگری است که در منابع دینی بدان توصیه شده است. وسط راه‌ها معمولاً دو ویژگی دارد: یکی شلوغ‌بودن و دیگری در معرض دید بودن. شلوغی ممکن است سبب برخورد زن و مرد نامحرم با یکدیگر شود. لذا حرکت از کنار مسیر که معمولاً خلوت‌تر است راه مناسبی برای جلوگیری از این پیشامد است. حرکت زنان از میانه راه‌ها ممکن است آنان را بیشتر در دید نامحرم قرار دهد. اگر تصور کنیم که مسیر حرکت، خلوت است و برخوردی پیش نمی‌آید باز هم حیا حکم می‌کند که بهتر است زن از کنار راه حرکت کند تا کمتر در دید نامحرم قرار گیرد. لذا رسول خدا صلی الله علیه و اله فرموده‌اند: «میانه راه برای زنان نیست، بلکه باید از کنار دیوار و جاده‌ها حرکت کنند»۱ (کلینی، ۱۴۰۷: ۵/۵۱۸). این سازوکار بخشی از ایمنی اجتماعی را برای زنان فراهم می‌کند.

۱ ـ ۲. تنظیم حضور در بیرون از خانه

در فرهنگ اسلام، از خانه به عنوان دژ مستحکم و قلعه نفوذناپذیر زن یاد شده است (برای مثال نک.: کلینی، ۱۴۰۷: ۵/۳۳۷). بدیهی است که خروج «بی‌دلیل» از این دژ امنیتی که به شکل پرسه‌زدن و پدیده خیابانگردی بروز می‌کند زن را بیشتر در معرض خطر قرار می‌دهد. خداوند در قرآن کریم به زنان پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله خطاب می‌کند: «در خانه‌هایتان قرار گیرید و مانند روزگار جاهلیت قدیم زینت‌های خود را آشکار نکنید»۲ (احزاب: ۳۳). بر همین اساس، از رسول خدا صلی الله علیه و اله نقل شده است که زنان در خروج از خانه بهره‌ای ندارند۳ (متقی هندی، ۱۴۰۹: ۱۶/۳۹۱)؛ یعنی معمولاً اهداف و وظایف آنان به گونه‌ای است که به حضور بیرون از خانه نیاز ندارند. البته ایشان به مسلمانان توصیه می‌کردند که اگر زنان شما خواستند به مسجد بیایند مانع آنها نشوید۴ (ابن‌ابی‌جمهور، ۱۴۰۵: ۱/۱۳۶) ولی به زنان نیز توصیه کرده‌اند که نمازخواندن در خانه بهتر از نمازخواندن در مسجد است (صدوق، ۱۴۱۳: ۱/۳۹۷). نیز در

1.. «عَلِی بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ وَ مُحَمَّدُ بْنُ إِسْمَاعِیلَ عَنِ الْفَضْلِ بْنِ شَاذَانَ جَمِیعاً عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیرٍ عَنْ إِبْرَاهِیمَ بْنِ عَبْدِ الْحَمِیدِ عَنِ الْوَلِیدِ بْنِ صَبِیحٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و اله لَیسَ لِلنِّسَاءِ مِنْ سَرَوَاتِ الطَّرِیقِ شَی‌ءٌ وَ لَکنَّهَا تَمْشِی فِی جَانِبِ الْحَائِطِ وَالطَّرِیقِ».

2.. (وَ قَرْنَ فِى بُيُوتِكُنَّ وَ لَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ ٱلْجَاهِلِيَّةِ ٱلْأُولَىٰ).

3.. «لَيسَ لِلنِّساءِ نَصيبٌ فِي الخُروجِ».

4.. «إِذَا اسْتَأْذَنَتْ أَحَدَکمُ امْرَأَتُهُ إِلَی الْمَسْجِدِ فَلاَ یمْنَعْهَا».


الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی
214

رعایت شود. مثلاً اگر کلاس‌های درس و دانشگاه مختلط است می‌توان برای هر گروه در جداگانه‌ای طراحی کرد؛ یا جداسازی محل شنای زنان و مردان در سواحل دریا که به طرح سالم‌سازی مشهور است. به هر حال، مهم آن است که موقعیت‌های اختلاط پیش نیاید. این موضوع را می‌توان در مهندسی ساختمان‌ها رعایت کرد.

گاه جداسازی مکانی ممکن نیست، اما قرارگرفتن زنان در پشت سر مردان می‌تواند آنان را از دید نامحرم دور نگه دارد. این تدبیر می‌تواند مانع اختلاط زن و مرد در اجتماعات شود. در مسیر حرکت نیز بهتر است مردان جلوتر از زنان باشند. وقتی قرار شد حضرت موسی علیه السلام همراه یکی از دختران حضرت شعیب علیه السلام نزد ایشان برود به وی گفت: «تو پشت سر من حرکت کن. اگر اشتباه رفتم مرا راهنمایی کن؛ چراکه ما خاندانی هستیم که به پشت زنان نگاه نمی‌کنیم»۱ (قمی، ۱۴۰۴: ۲/۱۳۸). حضرت داوود به فرزند خود توصیه می‌کند که پشت سر شیر حرکت کن ولی پشت سر زن حرکت نکن۲ (نوری، ۱۴۰۸: ۱۴/۲۷۵). خطری که هنگام راه‌رفتن پشت سر زنان از لحاظ جنسی انسان را تهدید می‌کند چه‌بسا بیشتر از خطر حرکت‌کردن پشت سر شیر باشد.

تدبیر دیگر برای پیش‌گیری از اختلاط، استفاده از تأخیر زمانی در عبور و مرور است. رسول خدا صلی الله علیه و اله پس از اتمام نماز، قدری صبر می‌کردند و از جا حرکت نمی‌کردند تا زنان از مسجد خارج شوند. زیرا عادت مردان این بود که تا رسول خدا صلی الله علیه و اله از جا برنخاسته‌اند از مسجد خارج نمی‌شدند۳ (بخاری، ۱۴۰۱: ۱/۲۰۳). این اقدام حضرت موجب می‌شد زنان بدون اینکه در معرض دید مردان قرار گیرند، مسجد را ترک کنند و به خانه‌های خود باز گردند. این نیز روشی است که می‌تواند به کاهش مدت‌زمانی منجر شود که ممکن است زن و مرد در معرض دید یکدیگر قرار گیرند.

1.. «فَقَامَ مُوسَی مَعَهَا وَ مَشَتْ أَمَامَهُ فَسَفَقَتْهَا الرِّیاحُ فَبَانَ عَجُزُهَا فَقَالَ لَهَا مُوسَی تَأَخَّرِی وَ دُلِّینِی عَلَی الطَّرِیقِ بِحَصَاةٍ تلقیها أَمَامِی أَتْبَعُهَا فَأَنَا مِنْ قَوْمٍ لَا ینْظُرُونَ فِی أَدْبَارِ النِّسَاءِ».

2.. «الْقُطْبُ الرَّاوَنْدِی فِی لُبِّ اللُّبَابِ، قَالَ: قَالَ دَاوُدُ علیه السلام لِابْنِهِ امْشِ خَلْفَ الْأَسَدِ وَالْأُسُودِ وَ لَا تَمْشِ خَلْفَ المَرْأَة».

3.. «حدثنا موسی بن إسماعیل حدثنا إبراهیم بن سعد حدثنا الزهری عن هند بنت الحارث أن أم سلمة رضی الله عنه عنها قالت: کان الرسول صلی الله علیه و اله إذا سلم قام النساء حتی یقضی تسلیمه و مکث یسیرا قبل أن یقوم. قال ابن شهاب فأری - والله أعلم - أن مکثه لکی ینفذ النساء قبل أن یدرکهن من انصرف من القوم».

  • نام منبع :
    الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدي عباسي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31534
صفحه از 298
پرینت  ارسال به