قرار نگیرد۱ (صدوق، ۱۴۱۳: ۲/۶۱۹). حال چگونه برخی زنان و مردان با ساپورتپوشی و لباسهای بدننما حق اعضای بدن خود را ادا نمیکنند، در حالی که انتظار دارند دیگران حقشان را محترم بدارند؟! از آموزههای دینی برداشت میشود که این حریم اختصاص به زن ندارد و مرد نیز باید چنین حریمی را برای خود حفظ کند. گزارشهای علمی نشان میدهد که گستره وسیعی از رفتارهای جنسی برای هر دو جنس زن و مرد خوشایند است؛ یعنی تمایل دارند در مکانها و وضعیتهای مختلف، به اشکال متفاوت به میل جنسی پاسخ دهند (فرانکن، ۱۳۸۴). بنابراین، حفظ حریم ارتباطی از جانب مردان، خویشتنداری جنسی را برای زنان آسان میکند.
شیوه کاهش تماس میان زن و مرد منافاتی با حضور اجتماعی زن و مرد ندارد، بلکه ارتباط مخربی را کاهش میدهد که حضور فعال و بهینه اجتماعی را تحت تأثیر خودش قرار میدهد. برای این شیوه، سازوکارهای متفاوتی وجود دارد که هم در دین مبین اسلام بر آن تأکید شده و هم در علوم رفتار اجتماعی به آن توجه شده است. پیشگیری از اختلاط و تنظیم حضور زن در معرض دید دیگران از جمله این سازوکارها است که به آن اشاره میکنیم.
۱ ـ ۱. پیشگیری از اختلاط
گاهی اختلاط زن و مرد خواسته یا ناخواسته صحنههای ناخوشایندی را به وجود میآورد. برای جلوگیری از آن میتوان مکانهای ویژهای را به بانوان اختصاص داد. امروزه در برخی کشورهای توسعهیافته در مکانهایی مثل اتوبوس و مترو، محل خانمها و آقایان را جدا کردهاند و جالب اینکه این کار به خواست زنان و فشار اجتماعی از سوی آنان انجام شده است. رسول خدا صلی الله علیه و اله هنگامی که مسجد مدینه را بنا میکرد دری را مخصوص زنان قرار داد و استفاده مردان را از آن ممنوع کرد۲ (الاصبهانی، ۱۴۰۵: ۱/۳۱۳). این الگو میتواند در همه جا