در حرکتی معکوس و استنباطی میتوان نتیجه گرفت که اجرانشدن حدود الهی و مجازاتهای تعیینشده در خصوص جرمهای اثباتشده و قطعی، هزینه را برای افراد بزهکار و بوالهوس کاهش میدهد. حد و تعزیر روش پیشگیرانهای است که برای فرد سنگینترین هزینهها را دارد و آن چیزی جز تحقیر و بیآبرویی نیست.
۳ ـ ۲ ـ ۲. بهرهمندی ناپاک از ازدواج پاک
هزینه دیگری که زناکار باید بپردازد این است که نتواند با دختر یا پسری پاک ازدواج کند: «مرد زناکار جز با زن زناکار یا مشرک ازدواج نکند و زن زناکار را، جز مرد زناکار یا مشرک، به ازدواج خود درنیآورد و این کار بر مؤمنان حرام شده است»۱ (نور: ۳). معنای آیه با توجه به روایات این است که وقتی زنای زناکار شهرت پیدا کرد، و حد بر او جاری شد، ولی خبری از توبهکردنش نشد، دیگر حرام است با زن پاک و مسلمان ازدواج کند، باید یا با زن زناکار ازدواج کند یا با زن مشرک. همچنین، زن زناکار اگر زنایش شهرت یافت، و حد هم بر او جاری شد ولی توبهاش آشکار نگشت، دیگر ازدواج او با مرد مسلمان و پاک حرام میشود (طباطبایی، ۱۴۱۷: ۱۵/۸۰). قرآن کریم (نساء: ۲۵) در نحوه خواستگاری به مردان توصیه میکند دختران و زنان پاکدامنی را که به صورت پنهانی دوستی نمیگیرند، با اجازه خانوادهشان به همسری خود درآورید و مهرشان را به طور پسندیده به آنان بدهید.۲
قرآن کریم در جای دیگری (مائده: ۵) ضمن اینکه مردان ناپاکدامن را از ازدواج با زنان پاکدامن محروم میکند، اجازه نمیدهد زنان را در پنهانی دوست خود بگیرند.۳ به عبارت دیگر، ارتباط دختر و پسر در پنهانی، و به شکل دوستی ممنوع است و جریمه اجتماعی چنین ارتباطی در هر شکل آن این است که زن یا مرد از ازدواج با فرد پاکدامن محروم باشد. همچنین، در حرکتی معکوس و استنباطی میتوان نتیجه گرفت که اهمیتندادن به پیشینه
1.. (الزَّانی لا ینْکحُ إِلاَّ زانِیةً أَوْ مُشْرِکةً وَالزَّانِیةُ لا ینْکحُها إِلاَّ زانٍ أَوْ مُشْرِک وَ حُرِّمَ ذلِک عَلَی الْمُؤْمِنینَ).
2.. (فَانْکحُوهُنَّ بِإِذْنِ أَهْلِهِنَّ وَ آتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ مُحْصَناتٍ غَیرَ مُسافِحاتٍ وَ لا مُتَّخِذاتِ أَخْدان).
3.. (الْیوْمَ أُحِلَّ لَکمُ الطَّیباتُ وَ طَعامُ الَّذینَ أُوتُوا الْکتابَ حِلٌّ لَکمْ وَ طَعامُکمْ حِلٌّ لَهُمْ وَالْمُحْصَناتُ مِنَ الْمُؤْمِناتِ وَالْمُحْصَناتُ مِنَ الَّذینَ أُوتُوا الْکتابَ مِنْ قَبْلِکمْ إِذا آتَیتُمُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ مُحْصِنینَ غَیرَ مُسافِحینَ وَ لا مُتَّخِذی أَخْدان).