نکنند، برخی باورهای شخصی و همچنین عوامل اجتماعی در برابر خویشتنداری مانعاند و در سختشدن تحمل خویشتنداری تأثیر دارند. تشخیص این عوامل میتواند کمک کند تا برای رفع آنها طرحی ریخته شود. برخی از این موانع عبارتاند از:
۳ ـ ۱. افزایش هزینه ازدواج
از جمله ارکان عفتورزی و در حقیقت، تسهیلکننده سبک زندگی عفیفانه، ازدواج است. از اینرو در منابع اسلامی ازدواج «مایه حفظ عفت»۱ خوانده شده است و کسی که قصد ازدواج دارد «طالب عفت».۲ در سبک زندگی عفیفانه، الگوی «عفت- ازدواج- نگهداشت عفت» الگوی برونرفت از انحرافها، فسادها و بیماریهای جنسی است. کاهش برانگیختگیهای جنسی و ایجاد کنترل بیرونی بر رفتارهای جنسی از جمله عواملی هستند که در چارچوب ازدواج ایجاد میشوند و پشتیبان سبک زندگی عفیفانهاند. بنابراین، سختیها در شکلگیری ازدواج و افزایش سن ازدواج، دستکم در جهت نگهداشت عفت فرد، یکی از موانع خویشتنداری جنسی محسوب میشود.
آمارها نشان از برخی مشکلات در فرآیند ازدواج دارند. در ایران، سرشماری ۱۳۸۵ نسبت به سرشماری ۱۳۷۵ در همه گروههای سنی، بهویژه دو گروه سنی ۲۰-۲۴ ساله و ۲۹ / ۲۵ ساله نشان داد که نسبت همسرداری برای هر دو گروه مردان و زنان کاهش یافته است. این بیانگر افزایش سن ازدواج و به تأخیر افتادن آن است (کاظمیپور و احمدی، ۱۳۹۰). افزایش سن ازدواج از یک سو، و کاهش سن بلوغ جنسی از سوی دیگر منطقه خطر برای انحراف
1.. «عَنْ زَیدِ بْنِ ثَابِتٍ قَالَ: قَالَ لِی رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و اله یا زَیدُ تَزَوَّجْتَ؟ قَالَ قُلْتُ لَا. قَالَ تَزَوَّجْ تَسْتَعِفَّ مَعَ عِفَّتِک» (صدوق، ۱۳۶۲: ۱/۳۱۶)؛ «وَ إِنَ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه و اله نَظَرَ إِلی جُوَیبِرٍ ذَاتَ یوْمٍ بِرَحْمَةٍ مِنْهُ لَهُ وَ رِقَّةٍ عَلَیهِ، فَقَالَ لَهُ: یا جُوَیبِرُ، لَوْ تَزَوَّجْتَ امْرَأَةً فَعَفَفْتَ بِهَا فَرْجَک، وَ أَعَانَتْک عَلی دُنْیاک وَ آخِرَتِک» (کلینی، ۱۴۰۷: ۵/۳۴۰)؛ «عَنِ الْمُخْتَارِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ الْمُخْتَارِ وَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْحَسَنِ الْعَلَوِی جَمِیعاً عَنِ الْفَتْحِ بْنِ یزِیدَ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ علیه السلام عَنِ الْمُتْعَةِ فَقَالَ هِی حَلَالٌ مُبَاحٌ مُطْلَقٌ لِمَنْ لَمْ یغْنِهِ اللَّهُ بِالتَّزْوِیجِ فَلْیسْتَعْفِفْ بِالْمُتْعَةِ فَإِنِ اسْتَغْنَی عَنْهَا بِالتَّزْوِیجِ فَهِی مُبَاحٌ لَهُ إِذَا غَابَ عَنْهَا» (همان: ۵/۴۵۲).
2.. «عن رسول الله صلی الله علیه و اله: ثَلاثَةٌ کلُّهُم حَقٌّ عَلی اللّهِ عَونُهُ: الغازی فی سَبیلِ اللّهِ، والمُکاتِبُ الّذی یریدُ الأداءَ، والنّاکحُ الّذی یریدُ التَّعَفُّفَ» (سنن ابن ماجة، ۲/۸۴۱، ۲۵۱۸ به نقل از: محمدی ریشهری، ۱۳۷۷: ۷/۴۴۸؛ پاینده، ۱۳۸۲: ۴۰۱).