پاسخ قوی به محرک به گونهای که در رفتار تأخیر ایجاد شود؛ ۲. قطع رفتار بیفایده در حال انجام به گونهای که فرد امکان تأخیر در تصمیمگیری و بررسی مجدد برای پاسخگویی را بیابد؛ ۳. پاییدن رفتارهایی که در میدان رقابت میان محرکها و پاسخها دچار وقفه و تأخیر شدهاند؛ معطوف به خود فرد و مهمتر از آن معطوف به اهداف انتخابشده (بارکلی، ۲۰۰۴).
بازداری رفتار در نظام انگیزشی آزارنده قرار دارد و هنگامی اتفاق میافتد که علامتها یا محرکهای خاصی موجود باشند و نشان دهند که بروز رفتار (پاسخ) پیامدهای منفی خواهد داشت. خاموششدن رفتار و اجتناب منفعلانه دو نمونه مهم از کنشهای این نظام است (گری،۱ ۱۹۹۱، به نقل از: آزاد فلاح، ۱۳۷۹). ترس۲ یا اضطراب به فعالشدن نظام بازداری منجر میشود. وقتی نظام بازداری رفتاری فعال میشود، انگیختگی افزایش مییابد و توجه موجود زنده را به محرکهای محیطی معطوف میکند (فرانکن، ۱۳۸۴). از اینرو میتوان ترس و نگرانی را انگیزهای برای بازداری رفتاری و اجتناب از پیامدهای آزارنده تلقی کرد.
در فصل پنجم گفتیم که بر اساس آموزههای اسلامی ترس از دو مسیر در نظام انگیزشی بازداری تأثیر میگذارد: نخست اینکه موجب مکث، توجه و تفکر در فرد میشود؛ و دوم اینکه موجب اجتناب از موقعیت تهدیدآمیز میشود. ترس (= خوف) به عنوان یک احساس موجب میشود انسان قبل از وقوعِ امری هولناک (مانند مجازات عمل)، با خطر مقابله کند۳ (ابنأبیالحدید، ۱۴۰۴: ۲۰/۲۸۵). این ترس، ترس اخلاقی است و هشداری است برای عملیشدن تهدیدها و پیامدهای ناخوشایند برخی رفتارها. در منابع اسلامی ترس بازدارنده در سازوکارهای دوراندیشی، تجربه، عبرت و حیا عملیاتی میشود.
۲ ـ ۲ ـ ۴. صبر در خودمهارگری
خویشتنداری، بهویژه در حوزه شهوت و امور جنسی، کار آسانی نیست و به تحمل مشقت و