سوی دیگر، عقل انسان را میخواند به اینکه خود را از فحشا، که مایه فساد سعادت زندگی او و ویرانگر اساس خانواده و قاطع نسل است، حفظ کند (طباطبایی، ۱۴۱۷: ۴/۲۷۰). از منابع اسلامی چنین برمیآید که در فرآیند خویشتنداری جنسی، این عقل اخلاقی است که به واسطه دستهای از توانمندیهای خویش از جمله دانش، تشخیص، اشتیاق و پرهیز بر نیروی شهوت و میل جنسی حاکم میشود تا این نیرو بازیچه قرار نگیرد و به فساد کشیده نشود.
در این بحث به آن دسته از توانمندیهای عقل اخلاقی پرداخته میشود که در تحقق خویشتنداری، بهویژه خویشتنداری جنسی، نقش دارند؛ وگرنه تعداد توانمندیهای عقل اخلاقی که منشأ بروز فضایل اخلاقی دیگرند بیشتر از تعدادی است که در این مقال بدان اشاره میشود (برای نمونه نک.: ابنشعبه حرانی، ۱۴۰۴: ۱۸/۱۵). در حقیقت، پرورش و تقویت این توانمندیها در حوزه شهوت جنسی میتواند به تقویت توان خویشتنداری جنسی کمک کند.
۲ ـ ۱. دانش و تشخیص
در ادبیات آموزههای اسلامی، دانشافزایی و آگاهیبخشی با ارتقای سطح عقل ارتباط دارد. به طور کلی عقل بر پایه دانش نهاده شده است۱ (مفید، ۱۴۱۳الف: ۲۴۴) و با دانش رشد پیدا میکند۲ (تمیمی آمدی، ۱۳۶۶: ۵۳). دانش مایه احیای قلب انسان از نادانی است و چشمها را در خصوص بخش تاریک زندگی روشن میکند۳ (طوسی، ۱۴۱۴: ۴۸۷). از سوی دیگر، همانگونه که در فصل پنجم گذشت، دو کارکرد عقل اخلاقی دانش و توان تشخیص است که به عنوان یکی از دو بازوی عقل، فرد را در خویشتنداری یاری میرساند. تشخیص، نیرویی است که به واسطه آن خوبیها، بدیها و تفاوتها و زمینههای آنها شناخته میشود. دانش شامل دانستن است و با استدلال ارتباط دارد. بر این اساس، در فرآیند خویشتنداری جنسی، هر دوی این کارکردها مؤثرند و در ارتقای خویشتنداری فرد ایفای نقش خواهند کرد. چگونگی تأثیر دانش و تشخیص در خویشتنداری مسئلهای است که در ادامه بدان میپردازیم.
1.. «عن الصادق علیه السلام: خَلَقَ اللَّهُ تَعَالَی الْعَقْلَ مِنْ أَرْبَعَةِ أَشْیاءَ مِنَ الْعِلْمِ و الْقُدْرَةِ وَالنُّورِ وَالْمَشِیئَةِ بِالْأَمْرِ فَجَعَلَهُ قَائِماً بِالْعِلْمِ دَائِماً فِی الْمَلَکوت».
2.. «عن امیرالمؤمنین علیه السلام: إِنَّک مَوْزُونٌ بِعَقْلِک فَزَکهِ بِالْعِلْم؛ تو به عقلت سنجیده میشوی، پس آن را با دانش رشد ده».
3.. «عن رسول الله صلی الله علیه و اله: إِنْ الْعِلْمِ حَیاةِ الْقُلُوبِ مِنْ الْجَهْلِ، وَ ضِیاءُ الْأَبْصَارُ مِنْ الظُّلْمَةِ، وَ قُوَّةَ الْأَبْدَانِ مِنْ الضَّعْف».