داشت۱ (جاحظ، بیتا: ۲۱ و ۲۲؛ به نقل از: بنحُمَید و دیگران، ۱۴۱۸: ۷/۲۸۷۲ و ۲۸۷۳). بنابراین، خویشتنداری جنسی «انتخابگری هدفمندانه برای پرهیز از فعالیت جنسی نامناسب» است. اما این انتخاب برای دلیل خاصی میتواند صورت گیرد. طبعاً این دلیل، اخلاقی، دینی و قانونی است و در نهایت برای سلامت فرد و اجتماع است. بنا بر آنچه در فصل سوم آمد، برخی محققان معتقدند خویشتنداری جنسی مؤثرترین راه حفاظت در برابر ایدز و دیگر بیماریهای آمیزشی و همچنین مشکلات فیزیکی و بارداریهای ناخواسته است.
۲. توانمندیهای روانشناختی
توانمندیها۲ نیروهای فعالی هستند که فرد میتواند به واسطه آنها کارکرد سازگارانه و نسبتاً کامل داشته باشد (لوپز، ۲۰۰۹: ۹۴۰). طبق این تعریف، توانمندیها خود شامل دانش، مهارتها، و استعدادها هستند:
دانش:۳ دانش، آگاهی و فهم از حقایق و اصول را شامل میشود که به واسطه آموزش یا تجربهکردن به دست میآیند؛
مهارتها:۴ تواناییهای اساسی برای انجامدادن وظایف بنیادین در زندگی مهارت نامیده میشود و وظایف بنیادین نیز به عملکرد قطعهای از ماشین میماند که در کنار دیگر قطعات کارکرد کلی را شکل میدهد. از اینرو میتوان گفت مهارتها شامل توانایی فرد برای انجامدادن چندین وظیفه در آن واحد است. مهارتها به طور طبیعی به وجود نمیآید بلکه به یادگیری و تمرین رسمی یا غیررسمی نیاز دارد؛
استعدادها:۵ استعداد شامل شیوههای طبیعی تفکر، احساس و رفتارکردن است؛ مانند کشاننده درونی برای رقابت، حساسبودن به نیازهای دیگران یا میل به برترشدن در