171
الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی

رفتاری به ویژگی‌های رفتار نیز مربوط است؛ مانند مقدار مهارتی که فرد می‌تواند در رفتاری خویشتندارانه نشان دهد. از نظر مفهومی، مؤلفه‌های این گرایش در دامنه‌ای از امور ذهنی و درونی (از جمله میزان تعهد شخصی به عمل خویشتندارانه) تا امور کاملاً عینی (مانند مقدار مهارتی که شخص برای رفتار خویشتندارانه نشان می‌دهد) قرار دارند.

مطلوب این است که خویشتنداری چنان در نظام روان‌شناختی انسان ارتقا یابد که همچون سازه‌ای منسجم و استوار، گرایش‌های مختلف انسان را در خود جای دهد و محافظ آنها باشد. در این صورت، تک‌تک رفتارها در سازه خویشتنداری بروز پیدا می‌کنند و رو به فضیلت می‌گذارند؛ همچنان که حضرت علی علیه السلام متقین را بدان فضایل توصیف می‌کنند: «گفتارشان با راستی و درستی توأم است و پوشاکشان با میانه‌روی و راه‌رفتنشان با تواضع. از چیزهایی که خداوند بر آنان حرام کرده است چشم پوشیده‌اند و گوش‌های خود را وقف دانشی کرده‌اند که برایشان سودمند است»۱ (صدوق، ۱۳۷۶: ۵۷۰؛ ابن‌شعبه حرانی، ۱۴۰۴: ۱۵۹؛ شریف رضی، ۱۴۱۴: ۳۰۳).

۲. قلمروهای کارکردی

قلمروهای کارکردی شامل محدوده‌های اثرگذاری خویشتنداری است که بر اساس جنبه‌های فردی و اجتماعی زندگی متمایز می‌شود. گاه ممکن است انسان کاری را در تنهایی خویش انجام دهد که معمولاً در حضور دیگران از انجام‌دادن آن خودداری می‌کند و گاه ممکن است کاری را در حضور دیگران انجام دهد که معمولاً در خلوت انجام نمی‌دهد. تقریباً این‌گونه نیست که رفتارهای انسان در تنهایی و در اجتماع مشابه باشد. اگر منشأ هر یک از بازداری رفتاری یا روی‌آوری، خویشتنداری باشد می‌توان گفت برخی توانمندی‌های انسان در حضور دیگران آسان‌تر از تنهایی به کار می‌آید. از این‌رو کارکرد خویشتنداری در تنهایی و در اجتماع متفاوت است و دو قلمرو پیدا می‌کند: «قلمرو فردی» و «قلمرو اجتماعی».

1.. «فالمُتَّقونَ فیها هُم أهلُ الفَضائلِ: مَنطِقُهُمُ الصَّوابُ، و مَلبَسُهُمُ الاقتِصادُ، و مَشیهُمُ التَّواضُعُ، غَضُّوا أبصارَهُم عَمّا حَرَّمَ اللّهُ علَیهِم، و وَقَفوا أسماعَهُم علَی العِلمِ النّافِعِ لَهُم».


الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی
170

۱ ـ ۲. گرایش‌های عاطفی‌هیجانی

این گرایش‌ها تجربه‌های درونی، مانند امیال، عواطف و هیجانات، را در بر می‌گیرند و در صورتی که تحت تأثیر سازه خویشتنداری کنترل شوند، قلمروی برای خویشتنداری خواهند بود. مثلاً احساس خشم در سطح عاطفی و هیجانی به صورت درونی تجربه می‌شود که در موقعیت کنترل خشم، تحت تأثیر خویشتنداری قرار می‌گیرد. کنترل علاقه به رفتاری مانند پرخوری که لذت‌بخش و در عین حال زیان‌آور است، از این جمله محسوب می‌شود (همان). به عبارت دیگر، خشم، علاقه به خوردن و گرایش‌هایی از این قبیل قلمروی برای تأثیر خویشتنداری هستند.

از دیدگاه منابع اسلامی، خویشتنداری در دو قلمرو کلیِ شهوت و غضب اثر می‌کند. شهوت در ادبیات دین معنای عامی دارد که شامل خواسته‌های مالی و جنسی می‌شود. بنا بر این ادبیات، اگر خویشتنداری در حوزه شهوت صورت گیرد عفت نامیده می‌شود (پسندیده، ۱۳۸۸). بنابراین، عفت یعنی خویشتنداری در قلمرو شهوت و خویشتنداری جنسی بخشی از عفت محسوب می‌شود؛ بدین معنا که وقتی شهوت جنسی مهار و کنترل می‌شود به آن حالت «خویشتنداری جنسی» گفته می‌شود. قلمرو دیگر خویشتنداری در حوزه امیال و گرایش‌های عاطفی‌هیجانی مربوط به غضب است. غضب، بروز و ظهور حالتی در فرد است که با شدت و تندی رفتار همراه است و او را از حالت اعتدال در تعقل و آرامش خارج می‌کند۱ (مصطفوی، ۱۳۶۸: ۷/۲۳۳). خویشتنداری در حوزه غضب، حلم نامیده می‌شود؛ بدین معنا که وقتی خشم مهار و کنترل می‌شود، به آن حالت «حلم» می‌گویند و کسی که توانسته باشد خشم خود را مهار کند، حلیم نامیده می‌شود (پسندیده، ۱۳۸۸).

۱ ـ ۳. گرایش‌های رفتاری

این قلمرو ماهیت یا «چیستی» رفتار خویشتندارانه را در بر دارد. گرایش‌های رفتاری نوع و محتوای رفتار، مانند نخوردن، نگاه‌نکردن و قدردانی‌کردن، را مشخص می‌کند. گرایش

1.. «الغَضَبُ: و هو تحرّک فی النفس الی حدّة و شدّة فی قبال شی‌ء آخر، و یقابله الحلم، و هو التعقّل والسکون. و فی الغَضَبِ: خروج النفس عن الاعتدال فی التعقّل والسکون، و حرکته الی جانب الحدّة والشدّة والاشتعال».

  • نام منبع :
    الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدي عباسي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31502
صفحه از 298
پرینت  ارسال به