دسته دیگری از روایات، افرادی را که در حضور مردم حیا نمیکنند نکوهش میکند.
۲. نظارت انسان بر خودش؛ انسان میتواند از خودش یا از کردارش شرم کند؛ چراکه در ذات خود برای خویشتن ارزش قائل است. در حقیقت، کسی که از مردم حیا کند ولی از خودش حیا نکند، برای خودش ارزشی قائل نیست۱ (ابنابیالحدید، ۱۴۰۴: ۲۰/۲۶۵).
۳. نظارت حجتهای خدا؛ یعنی معصومانْ علیه السلام دارای دو حضور و دو نظارتاند: نوع اول، حضور فیزیکی است که بر رفتارهای مردم زمان خودشان نظارت داشتند؛ و نوع دوم، حضور و نظارتی است که متوقف بر وجود جسمانی آنان نیست؛ چه در زمان حیات و غیبت آنان باشد، و چه در دوران پس از رحلتشان. امام صادق علیه السلام (کلینی، ۱۴۰۷: ۱/۱۹۰) در تفسیر این آیه قرآن، «[حال آنها] چگونه خواهد بود زمانی که از هر امتی شاهدی میآوریم و تو را شاهد اینان قرار میدهیم»۲ (نساء: ۴۱) فرمودهاند: «[این آیه] در خصوص امت محمد صلی الله علیه و اله نازل شده است. در هر نسلی از این امت، امامی از ما شاهد و ناظر بر ایشان است و محمد صلی الله علیه و اله ناظر بر ما است».۳ رسول خدا صلی الله علیه و اله (صدوق، ۱۴۱۳: ۱/۱۹۱) به اصحاب خویش میفرمود: «اعمال شما هر روز بر من عرضه میشود».۴ این آیات و روایات، بهخوبی نظارت انسانهای خاص را بر اعمال ما بازگو کردهاند. اگرچه چنین مطالبی شگفتآور به نظر میرسد، اما از واقعیت حکایت میکند.
۴. نظارت فرشتگان؛ روایات دیگر، مردم را به حضور و نظارت فرشتگان توجه میدهد و آنها را به حیا فرا میخواند. خداوند فرشتگانی دارد که ناظر بر اعمال بشرند و هر آنچه را آنان انجام میدهند، ثبت میکنند. قرآن کریم (انفطار: ۱۰ ـ ۱۲) در این باره میفرماید: «و قطعاً بر شما نگهبانانی گماشته شدهاند؛ فرشتگان بزرگواری که نویسنده اعمال شما هستند. آنچه را انجام میدهید میدانند».۵
۵. نظارت خداوند؛ بالأخره در بالاترین سطح، خداوند ناظر ریز و درشت رفتار و کردار
1.. «عن امیرالمؤمنین علیه السلام: مَن اِستحیا مِنَ الناسِ و لَم یستحی مِن نَفسه فَلَیس لِنفسهِ عِند نفسِه قَدر».
2.. (فَکیفَ إِذا جِئْنا مِنْ کلِّ أُمَّةٍ بِشَهیدٍ وَ جِئْنا بِک عَلی هؤُلاءِ شَهیداً).
3.. «قَالَ نَزَلَتْ فِی أُمَّةِ مُحَمَّدٍ صلی الله علیه و اله خَاصَّةً فِی کلِّ قَرْنٍ مِنْهُمْ إِمَامٌ مِنَّا شَاهِدٌ عَلَیهِمْ وَ مُحَمَّدٌ صلی الله علیه و اله شَاهِدٌ عَلَینَا».
4.. «فَإِنَّ أَعْمَالَکمْ تُعْرَضُ عَلَی کلَّ یوْم».
5.. (وَ إِنَّ عَلَیکمْ لَحافِظینَ * کراماً کاتِبینَ * یعْلَمُونَ ما تَفْعَلُون).