161
الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی

عمل؛ ۴. حفظ خود از آسیب دیگران با اجتناب از اعتماد افراطی؛ ۵. غافل‌نشدن از تلاش برای آینده و چاره‌اندیشی برای حوادث (پسندیده، ۱۳۸۸: ۱۰۶/۱۰۴). به طور کلی، هدف و نتیجه دوراندیشی، محفوظ‌ماندن از مشکلات و سختی‌ها است. از این‌رو گفته‌اند کسی که بدون دقت در عاقبت کارها وارد شود و بدون صلاح‌اندیشی کاری انجام دهد در مشکلات و سختی‌ها گرفتار خواهد شد و راه نجات پیدا نخواهد کرد۱ (کلینی، ۱۴۰۷: ۸/۱۹).

ویژگی‌های انسان در رسیدن به خواسته‌هایش، نقش مهمی در میزان و چگونگی استفاده از تدبیر دوراندیشی دارد. قرآن کریم (اسراء: ۱۱) انسان را موجودی عجول معرفی می‌کند و می‌فرماید: «انسان (بر اثر شتاب‌زدگی)، بدی‌ها را طلب می‌کند در حالی که (در ظاهر) نیکی‌ها را می‌طلبد و انسان همیشه عجول بوده است».۲ انسان بر اساس این ویژگی، حال را به آینده، و شیرینی را به سختی ترجیح می‌دهد. این شیوه، حالت طبیعی انسان است در حالی که مصلحت انسان برخلاف این وضعیت است. مصلحت انسان آن است که چون می‌داند همه اعمال نتیجه مثبت یا منفی خواهند داشت، از عاقبت آنها بترسد و با سنجیدن امور قبل از هر چیز، از پیامدهای منفی کارها برحذر باشد۳ (ابن‌ابی‌الحدید، ۱۴۰۴: ۲۰/۲۶۰).

ویژگی دوراندیشی در مقابل عجله، موجب کنترل و مهارگری است. نتیجه یکی از پژوهش‌ها (عباسی، ۱۳۹۰) نشان می‌دهد دوراندیشی در سبک لذت‌جویی با مهارگری رابطه مثبت دارد. کسانی که به طور نسبتاً ثابت به زیان‌های احتمالی شهوترانی توجه دارند قدرت بیشتری در مهارکردن ارضای امیال نامطلوب از خود نشان می‌دهند. البته توجه به زیان‌های ناشی از رفتار برای رسیدن به مهارگری امیال و هیجانات کافی نیست. از دیدگاه روان‌شناسی، مهارگری سازوکارهای متفاوتی دارد که سازوکار «انتظار پیامد»۴ از جمله مهم‌ترین آنها است (بی‌ریا و همکاران، ۱۳۷۵). انتظار پیامد، قضاوت شخص در این باره است که اگر عمل خاصی انجام شود، نتیجه خاصی را به بار خواهد آورد.

1.. «عن امیر المؤمنین علیه السلام: مَنْ تَوَرَّطَ فِی الْأُمُورِ غَیرَ نَاظِرٍ فِی الْعَوَاقِبِ فَقَدْ تَعَرَّضَ لِمُفْظِعَاتِ النَّوَائِب».

2.. (وَ یدْعُ الْإِنْسانُ بِالشَّرِّ دُعاءَهُ بِالْخَیرِ وَ کانَ الْإِنْسانُ عَجُولاً(.

3.. «عن امیر المؤمنین علیه السلام: اتَّقِ العَوَاقِبَ عَالِماً بِأَنَّ لِلأَعمَالِ جَزَاءً وَ أَجراً، وَ احذَر تَبِعَاتِ الأُمُورِ بِتَقدِيمِ الحَزمِ فِيهَا».

4.. anticipation of consequences


الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی
160

امید نیز تحت تأثیر نیروی محبت قرار می‌گیرد. حالت دیگری که احتمالاً در یکپارچه‌شدن ترس و امید در محبت اتفاق می‌افتد این است که انگیزش خویشتنداری این‌چنین سازمان‌یافته، نوعی انگیزش «خودمختارانه» در مسیر موضوع محبت یا هدف زندگی است؛ و نه فقط انگیزشی که تحت تأثیر ترس از تنبیه و امید به پاداش «کنترل» شده باشد.

۳ ـ ۳. سازوکارهای خویشتنداری

سازمان‌یافتن سه حالت «ترس»، «محبت» و «امید» در نظام روان‌شناختی، زمینه را برای کنش مهارگری و صبر در تحمل سختی‌های مهارگری فراهم می‌کند و بدین‌صورت خویشتنداری در مجموعه رفتارهای ظاهر و باطن فرد پدیدار می‌شود. مفهوم «خویشتنداری» مفهومی عام است و انتزاعی است از مجموعه خصیصه‌هایی که در موقعیت‌های پیش‌آمده مداخله می‌کنند و هر کدام با راهبردهای خاص خود رفتار را تنظیم و کنترل می‌کنند. البته برای عمل‌کردن لازم است در نظام روانی فرد شکل بگیرند و تحول و پرورش پیدا کنند. مفاهیم «دوراندیشی»، «تجربه»، «عبرت» و «حیا» از سازوکارهایی حکایت دارند که معمولاً خویشتنداری به واسطه این سازوکارها عمل می‌کند. اگرچه ممکن است سازوکارهای خویشتنداری محدود به این چهار مفهوم نباشد، به دو دلیل به بیان آنها بسنده کرده‌ایم: ۱. چهار مفهوم «دوراندیشی» («حزم»)، «عبرت»، «تجربه» و «حیا» با مفاهیم حکایت‌کننده از خویشتنداری در منابع اسلامی ارتباط معنایی گسترده‌ای دارند؛ ۲. این چهار سازوکار در تنظیم رفتار جنسی اهمیت دارند.

۳ ـ ۳ ـ ۱. دوراندیشی

دوراندیشی۱ (= حزم) یعنی اینکه فرد کارش را تحت کنترل انجام دهد و با استواراندیشی از آفت‌های کار به دور باشد۲ (ابن‌منظور، ۱۴۱۴: ۱۲/۱۳۲؛ طریحی، ۱۳۶۷: ۶/۳۹؛ ابن اثیر جزری، ۱۳۶۷: ۲/۳۷۹). طبق روایات، قلمرو دوراندیشی در چند چیز خلاصه می‌شود: ۱. مشورت پیش از عمل و پیروی از صاحب‌نظران؛ ۲. انتظار فرصت و اقدام در زمان مناسب؛ ۳. توجه به عاقبت کار پیش از

1.. prudence

2.. «الحَزْم: ضَبْط الرجُلِ أمرَه والحَذَرُ من فَواته».

  • نام منبع :
    الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدي عباسي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31466
صفحه از 298
پرینت  ارسال به