143
الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی

امروزه روان‌شناسی مثبت‌گرا بر امید تأکید می‌کند و به «امیددرمانی» به عنوان روشی درمانی اهمیت می‌دهد (برای مثال نک.: مگیار ـ موئی،۱ ۲۰۰۹)؛ چراکه امید نشان‌دهنده موضعی مثبت راجع به آینده است و انتظار وقوع رویدادهای خوب را به دنبال دارد. فرد امیدوار احساس می‌کند در صورت تلاش جدی نتایج خوبی به دست می‌آورد، برای آینده برنامه‌ریزی می‌کند و ضمن تجربه شادی پایدار، زندگی هدفمندی را سبب می‌شود (پیترسون۲ و سلیگمن،۳ ۲۰۰۴ ب). این روند می‌تواند شروع تغییری مثبت باشد. از این‌رو باید به این پرسش پاسخ دهیم که: امید چگونه موجب تغییر مثبت می‌شود و از این مسیر چگونه با خویشتنداری ارتباط دارد؟

۱. امید انگیزه‌ساز است و باعث حرکت می‌شود: رسول خدا صلی الله علیه و اله درباره اهمیت امید فرمود: «امید و آرزو رحمتی است از سوی خدا برای امت من. اگر آرزو نبود مادر نوزادش را شیر نمی‌داد و باغبان هیچ درختی نمی‌کاشت»۴ (حلوانی، ۱۴۰۸: ۲۱). در حالی که در ترس و اضطراب، قدرتِ طرف مقابل عامل مهار بود، در امید داشته‌های خودِ فرد، اعم از هدف‌گرایی و توانایی رسیدن به هدف، عامل حرکت و پویایی است. به امام صادق علیه السلام عرض شد گروهی معصیت می‌کنند و می‌گویند: «امید داریم!» و همواره تا آخر عمر در همین حال هستند. حضرت در پاسخ فرمودند: «اینان مردمی هستند که دل به آرزوهای بیجا خوش می‌کنند، دروغ می‌گویند، امیدوار نیستند، هر که امید چیزی دارد آن را طلب می‌کند و به دنبالش می‌رود و هر که از چیزی بترسد از آن می‌گریزد»۵ (کلینی، ۱۴۰۷: ۲/۶۸). بنابراین، امید واقعی نیرویی را در فرد برمی‌انگیزد که اهداف ارزشمند را طلب می‌کند و به

1.. Magyar-Moe, J. L.

2.. Peterson, C.

3.. Seligman, M. E. P.

4.. «وَ قَالَ صلی الله علیه و اله: الْأَمَلُ رَحْمَةٌ لِأُمَّتِی، وَ لَوْ لا الْأَمَلُ مَا أَرْضَعَتْ أُمٌّ وَلَداً وَ لا غَرَسَ غَارِسٌ شَجَرا».

5.. «عَمَّنْ ذَکرَه عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: قُلْتُ لَهُ قَوْمٌ یعْمَلُونَ بِالْمَعَاصِی وَ یقُولُونَ نَرْجُو فَلَا یزَالُونَ کذَلِک حَتَّی یأْتِیهُمُ الْمَوْتُ فَقَالَ هَؤُلَاءِ قَوْمٌ یتَرَجَّحُونَ فِی الْأَمَانِی کذَبُوا لَیسُوا بِرَاجِینَ إِنَّ مَنْ رَجَا شَیئاً طَلَبَهُ وَ مَنْ خَافَ مِنْ شَی‌ءٍ هَرَبَ مِنْهُ».


الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی
142

ترسانده به یاد آورید. هر کس از چیزی بترسد از آن پرهیز می‌کند (دیگر بدان تمایلی ندارد) و اگر از چیزی پرهیز کند آن را ترک می‌کند».۱

بدین‌صورت ترس یا همان اضطراب، آدمی را در رعایت احتیاط هنگام غفلت و تحریک شهوت یاری می‌رساند. اگر ترسی در میان نباشد شهوت غلبه می‌کند و فرد را به سوی خود می‌کشاند. از حضرت علی علیه السلام روایت شده است که: «هر کس از چیزی بترسد، از آن می‌گریزد. نمی‌دانم آن ترسی که در پیشامدهای شهوانی موجب اجتناب از گناه نگردد چگونه ترسی است؟»۲ (ابن‌شعبه حرانی، ۱۴۰۴: ۲۱۷).

۳ ـ ۱ ـ ۲. امید

«امید» (= رجاء در عربی) به معنای گمان‌داشتن به چیزی است که زمینه رسیدن به شادی را فراهم می‌کند۳ (راغب اصفهانی، ۱۴۱۲: ۳۴۶). ضمناً این واژه بر آرزو (أمل) نیز دلالت می‌کند۴ (ابن اثیر جزری، ۱۳۶۷: ۲/۲۰۷). به عبارت دیگر، امید به معنای حالت انتظار برای موضوع مطلوبی است که به آن علاقه وجود دارد و بر اساس نشانه‌های مشخصی احساس می‌شود که از رسیدن به هدف حکایت دارند۵ (راغب اصفهانی، ۱۴۱۲: ۳۰۴). اگر چیزی که مربوط به آینده است بر قلب انسان بگذرد و غلبه پیدا کند انتظار نامیده می‌شود. حال اگر موضوع انتظار دوست‌داشتنی و خوشایند باشد، لذت و نشاطی در قلب پدید می‌آید که امید نامیده می‌شود. البته باید این امر دوست‌داشتنی سبب داشته باشد. بنابراین اگر انتظاری بدون فراهم‌بودن اسباب و همراه با شک و تردید باشد نمی‌توان نام امید بر آن گذاشت و این حالت نوعی ساده‌لوحی است (مجلسی، ۱۴۰۳: ۷۰/۳۵۲).

1.. «وَأَشْعِرُوا قُلُوبَكُمْ خَوْفَ اللّهِ، وَتَذَكَّرُوا مَا قَدْ وَعَدَكُمُ اللّهُ فِي مَرْجِعُكُمْ إِلَيْهِ مِنْ حُسْنِ ثَوَابِهِ، كَمَا قَدْ خَوَّفَكُمْ مِنْ شَدِيدِ الْعِقَابِ؛ فَإِنَّهُ مَنْ خَافَ شَيْئا حَذِرَهُ، وَمَنْ حَذِرَ شَيْئا تَرَكَهُ».

2.. «الإمامُ عليٌّ علیه السلام: مَن خافَ شَيئا هَربَ مِنهُ، ما أدْري ما خَوفُ رجُلٍ عَرضَتْ لَهُ شَهْوَةٌ فلَم يَدَعْها لِما خافَ مِنهُ».

3.. «الرَّجاءُ ظَنُّ يقْتَضِي حُصُولَ ما فِيـه مَسَـرَّةٌ».

4.. «الرجاء بمعنى‏ التَّوَقُّعِ‏ و الأَمَل‏».

5.. «وَالرَّجاءُ وَالطَّمَعُ تَوَقُّعُ مَحْبُوبٍ عَنْ أمارَةٍ مَظْنُونَةٍ أوْ مَعْلُومَةٍ».

  • نام منبع :
    الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدي عباسي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31474
صفحه از 298
پرینت  ارسال به