بنیادی شخص در تحمل سختی دارد.
صبر برای نظام روانشناختی ارتجاع و انعطاف ایجاد میکند و تحمل دو سختیِ خویشتنداری را ممکن میسازد. عامل صبر موجب میشود امور ناخوشایند و در عین حال دارای مصلحت (مانند نخوردن یا تلاش بدنی) را تحمل کنیم، و همچنین ترک چیزهای خوشایند (مانند لذتِ خوردن) را بپذیریم. در بیان حضرت علی علیه السلام مصادیق صبرکردن در این دو قلمرو نیز معرفی شده است: «صبرکردن بر آن چیزی که از آن کراهت داری و صبرکردن بر چیزی که بدان علاقه داری»۱ (شریف رضی، ۱۴۱۴). در این صورت، فرد میتواند برای مصلحت یا رسیدن به لذتی پایدار و برتر، خواستههای آنی خود را به تأخیر بیندازد و دوره «تأخیر در کامروایی» را تحمل کند. از اینرو، تأخیر در کامرواسازی دورهای دارد که گذر از آن، با پایداری در دو حالت ممکن است: حالت ترک امور خوشایند و لذتبخش؛ حالت سختی و ناخوشایندیِ مربوط به تأخیرانداختن ارضا.
کسانی میتوانند از این دوره با موفقیت بگذرند که صبر و تحمل فراوان داشته باشند. ممکن است این پرسش مطرح شود که: بین طرز کنش مهارگری و صبر چه تفاوتی وجود دارد؟ اینگونه پاسخ میدهیم که ممکن است فردی پس از قرارگرفتن در موقعیتهای محرک خود را با قدرت مهارگری کنترل کند. اما همین که مدتی در آن موقعیت باقی میماند یا آن موقعیت تکرار میشود، احتمالاً توان خود را در مهارگری از دست میدهد و وضعیت برایش تحملناپذیر میشود. در اینجا حالت ارتجاعی و انعطافی که صبر در نظام روانشناختی ایجاد میکند، فرد را در کنترلهای مکرر یا طولانیتر یاری میرساند و به عبارت دیگر، ظرفیت مهارهای متعدد را بیشتر میکند. بهزودی تحقیقاتی را گزارش خواهیم کرد که نشان میدهند این ظرفیت با تمرین مهارگری افزایش پیدا میکند.
۳. عملیات خویشتنداری
در مباحث پیشین بیان شد که مفهوم خویشتنداری به یکی از دو کارکرد کلی عقل، یعنی