131
الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی

بنابراین، تاب‌آوری در بازداری خواسته‌ها، عاملی تسهیلگر برای خودمهارگری محسوب شده و در حقیقت به عنوان «ظرفیت مهارگری»، خویشتنداری را کامل می‌کند. اگرچه از جهت مفهوم‌شناختی نمی‌توان صبر و تاب‌آوری را مستقیماً جزء تقوا دانست، از جهت عملیاتی باید آن را پایه و مایه «بقا و تداوم کنش تقوا» قلمداد کرد. چه‌بسا به این دلیل است که حضرت علی علیه السلام علاوه بر مهارگری، تقوا را مایه قوام۱ بیان کرده‌اند. پس روا است که در مفهوم خویشتنداری، به توان بازداری۲ یا خودمهارگری۳ از یک سو، و صبر۴ یا تاب‌آوری۵ از سوی دیگر توجه کنیم.

۲ ـ ۱. مهارگری خویشتن

اولین کُنشی که در خویشتنداری توجه را جلب می‌کند، «بازداری از خواسته‌ها» یا «مهار خویشتن» است. در ادبیات دینی، مهار خویشتن در مفهوم «تقوا» بیان شده است. در زبان عربی نیز برای «تقوا»، معانی متعدد و نسبتاً نزدیکی، از جمله بازداشتن، دفع‌کردن و حفظ‌کردن، به چشم می‌خورد. اصل واژه «تقوا» به معنای دفع‌کردن۶ (ابن‌فارس، ۱۴۰۴: ۶/۱۳۱)، نگه‌داشتن و صیانت خودْ در برابر آسیب‌ها است۷ (راغب اصفهانی، ۱۴۱۲: ۸۸۲). همچنین، معانی ذکرشده در آموزه‌های اسلامی برای واژه «تقوا» به مفهوم خویشتنداری اشاره‌ای دقیق دارند. مثلاً همان گونه که گذشت، امام علی علیه السلام تقوا را «زمام» و «قوام» خواندند که به ترتیب نشان دهنده دو خصیصه «مهارگری» و «استقامت» هستند.

کارکرد مهارگری تقوا، در برخی آموزه‌های اسلامی به‌روشنی پیدا است. خدای متعال در

1.. واژه «قوام» به چیزی که تکیه‌گاه است گفته می‌شود: «الْقِوَامُ اسم لما یقوم به الشی‌ء» (راغب اصفهانی، ۱۴۱۲: ۶۹۰). با دقت در این معنا و معانی دیگری که برای «قوام» بیان شده درمی‌یابیم «قوام» معنایی گسترده‌تر از مفهوم تکیه‌گاه دارد. قوام مایه استقامت است. از این‌رو به غذایی که انسان را زنده و مقاوم نگه می‌دارد نیز «قوام» گفته‌اند؛ «القوام ما یقِیمُ الإنسان من القوت» (مصطفوی، ۱۳۶۸: ۶/۱۴۸).

2.. inhibition

3.. Self- control

4.. patience

5.. resilience

6.. « الواو و القاف و الياء: كلمةٌ واحدة تدلُ‏ على‏ دَفْعِ‏ شى‏ءٍ عن شى‏ءٍ بغيره».

7.. «الْوِقَایةُ: حفظُ الشی‌ءِ ممّا یؤذیه و یضرّه. ... والتَّقْوَی جعل النّفس فی وِقَایةٍ مما یخاف».


الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی
130

است. در بحث‌های بعدی خواهیم گفت در صورتی که ظرفیت‌های خویشتنداری در حوزه غریزه جنسی به کار روند نتیجه‌ای برابر با خویشتنداری جنسی خواهند داشت. چه‌بسا تساهل در بررسی واژه‌های اخلاقی موجب شده است به ظرایف حقیقت این مفاهیم و کارآمدی مهارت‌های برآمده از آنها توجه نشود. مفاهیمی همچون «عقل»، «تقوا»، «صبر» و «عفت» از جمله آنها هستند که کاوش عمیق در حقیقتشان می‌تواند راهبردها و راهکارهای مهارتی در خور توجهی به دست دهد. از این‌رو بحث از کارکرد خویشتنداری عقل به همین جا ختم نمی‌شود و برای اینکه از آموزه‌های پرورشی و مهارتی آن بهره‌مند شویم لازم است وارد تحلیل مفهومی و روان‌شناختی آن شویم.

۲. مؤلفه‌های مفهومی خویشتنداری

خویشتنداریِ عقل، مبتنی بر دو عنصر «تقوا» (مهارگری) و «صبر» است. معانی ذکرشده در آموزه‌های اسلامی برای واژه «تقوا» به مفهوم حبس و نگه‌داری نفس در برابر امیال آسیب‌زا اشاره‌ای دقیق دارند. همچنین، مفهوم صبر شامل حبس و نگه‌داری نفس از بی‌تابی‌کردن است. از این‌رو کمال خویشتنداری را باید در دو خصیصه تقوا و صبر جست‌وجو کرد. امام علی علیه السلام در خطبه ۱۹۵ نهج‌البلاغه دو خصیصه تقوا را «مهارگری» و «استقامت» بیان کرده‌اند؛ پس از سفارش به تقوا می‌فرمایند: «تقوا زمام است و قوام. پس به ریسمان محکم آن تمسک جویید و به حقایق آن چنگ زنید»۱ (شریف رضی، ۱۴۱۴).

اما خویشتنداری، به‌ویژه در قلمرو شهوت، کار آسانی نیست و به تحمل مشقت و سختی وابسته است. نگه‌داشت خود در وضعیت خویشتنداری نیاز به صبر و تحمل دارد. در روایتی از ایشان آمده است: «صابر آن کسی است که در دل آرزوی چیزی می‌کند، اما وقتی بدان می‌رسد به خاطر سرانجام بد و زشتی‌اش به نفس خود لگام می‌زند که از آن روی گرداند. صابر چنان است که اگر بر دلش آگاه شوی از عفت و فروتنی و دوراندیشی او به شگفت می‌آیی»۲ (کلینی، ۱۳۶۲: ۲/۴۵۶).

1.. أُوصِیکمْ عِبَادَ اللَّهِ بِتَقْوَی اللَّهِ فَإِنَّهَا الزِّمَامُ وَالْقِوَامُ فَتَمَسَّکوا بِوَثَائِقِهَا وَاعْتَصِمُوا بِحَقَائِقِهَا.

2.. «أمَّا الصّابِرُ: فَإِنَّهُ يُتَمَنّاها بِقَلبِهِ، فَإِذا نالَ مِنها ألجَمَ نَفسَهُ عَنها لِسوءِ عاقِبَتِها وشَنآنِها، لَوِ اطَّلَعتَ عَلى‏ قَلبِهِ عَجِبتَ مِن عِفَّتِهِ وتَواضُعِهِ وحَزمِهِ».

  • نام منبع :
    الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدي عباسي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31471
صفحه از 298
پرینت  ارسال به