127
الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی

خوبی‌ها و منافع، و «اجتناب» از بدی‌ها و زیان‌ها فرا می‌خواند؛ ۳. تعقل و «دانش» که این معنا در برابر جهل و نادانی قرار می‌گیرد نه در برابر جنون و دیوانگی. بیشترین استعمال عقل در احادیث، معنای دوم و سوم است.۱ طبق این نظر، کارکردهای عقل را می‌توان در دو مقوله متمایز طبقه‌بندی کرد: مقوله اول که کارکرد تفکر و شناخت است و شامل تشخیص، تعقل و دانش (کارکرد اول و سوم) می‌شود. مقوله دوم را می‌توان کارکرد خویشتنداری دانست که شامل انتخاب و اجتناب (کارکرد دوم) می‌شود.

در خصوص این دو کارکرد اصلی، مستندهای متعددی در روایات وجود دارد؛ مثلاً این کلام امام صادق علیه السلام را می‌توان تبیین‌کننده کارکرد تفکرِ عقل دانست: «پشتوانه انسان عقل است و هوشمندی و فهم و حافظه و دانش از عقل برمی‌خیزد. پس هر گاه عقل انسان با نور [الهی] تأیید شود، دانا و حافظ و تیزهوش و زیرک و فهمیده می‌شود و [انسان] با عقل به کمال می‌رسد، عقل او راهنما، مایه بینش و بصیرت، و کلید کارهای او است»۲ (کلینی، ۱۴۰۷: ۱/۲۵). هوشمندی، فهم، حافظه و دانش که از عقل برمی‌خیزد بینش و بصیرت را برای انسان به ارمغان می‌آورد و موجب شناخت او از موضوعات مختلف می‌شود.

درباره کارکرد خویشتنداری برای عقل نیز مستندهای روایی وجود دارد. از جمله این کلام امام باقر علیه السلام که چون خداوند عقل را آفرید به او فرمود: «رو کن»؛ و او رو کرد. سپس فرمود: «برگرد»؛ و او برگشت. آنگاه فرمود: «به عزّت و جلالم سوگند که من آفریده‌ای نیکوتر از تو نیافریده‌ام. تو را فرمان می‌دهم و تو را نهی می‌کنم (مخاطب امر و نهی من تو هستی)، تو را پاداش می‌دهم و تو را به کیفر می‌رسانم»۳ (برقی، ۱۳۷۱: ۱/۱۹۲؛ کلینی، ۱۴۰۷:

1.. «الْعَقْلُ یطْلَقُ فِی کلَامِ الْعُلَمَاءِ وَالْحُکمَاءِ عَلَی مَعَانٍ کثِیرَةٍ وَ بِالتَّتَبُّعِ یعْلَمُ أَنَّهُ یطْلَقُ فِی الْأَحَادِیثِ عَلَی ثَلَاثَةِ مَعَانٍ أَحَدُهَا قُوَّةُ إِدْرَاک الْخَیرِ وَالشَّرِّ وَالتَّمْییزِ بَینَهُمَا وَ مَعْرِفَةِ أَسْبَابِ الْأُمُورِ وَ نَحْوِ ذَلِک وَ هَذَا هُوَ مَنَاطُ التَّکلِیفِ وَ ثَانِیهَا حَالَةٌ وَ مَلَکةٌ تَدْعُو إِلَی اخْتِیارِ الْخَیرِ وَالْمَنَافِعِ وَاجْتِنَابِ الشَّرِّ وَالْمَضَارِّ وَ ثَالِثُهَا التَّعَقُّلُ بِمَعْنَی الْعِلْمِ وَ لِذَا یقَابَلُ بِالْجَهْلِ لَا بِالْجُنُونِ وَ أَحَادِیثُ هَذَا الْبَابِ وَ غَیرِهِ أَکثَرُهَا مَحْمُولٌ عَلَی الْمَعْنَی الثَّانِی وَالثَّالِثِ وَاللَّهُ أَعْلَمُ».

2.. «الإمامُ الصّادقُ علیه السلام: دِعامَةُ الإنسانِ العَقلُ، و مِنَ العَقلِ الفِطنَةُ و الفَهمُ و الحِفظُ و العِلمُ، فإذا كانَ تَأييدُ عَقلِهِ مِنَ النّورِ كانَ عالِما حافِظا ذَكِيّا فَطِنا فَهِما، و بِالعَقلِ يَكمُلُ و هُوَ دَليلُهُ و مُبصِرُهُ و مِفتاحُ أمرِهِ .

3.. «الإمامُ الباقرُ علیه السلام: لَمّا خَلَقَ اللّهُ العَقلَ قال له: أقبِل، فأقبَلَ، ثمّ قال له: أدبِر، فأدبَرَ، فقال: وعِزّتي وجَلالي ما خَلَقتُ خَلقاً أحسَنَ مِنكَ، إيّاكَ آمُرُ وإيّاكَ أنهى، وإيّاكَ أُثيبُ وإيّاكَ أُعاقِبُ.».


الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی
126

۱۵/۱۱۳). طبق این آیه شریفه، جوانانی که به سن ازدواج رسیده‌اند اما امکانات مادی و حمایتی برای تهیه وسایل ازدواج ندارند، برای اینکه از آفات تأخیر در ارضای صحیح نیاز جنسی در امان بمانند باید خویشتنداری پیشه کنند؛ تا زمانی که از فضل الهی امکانات ازدواج برایشان فراهم شود. البته همه ما می‌دانیم که عفت‌ورزی، به‌ویژه قبل از ازدواج، به این آسانی نیست و گاهی صبر‌ بر تحریکات جنسی بسیار مشکل است. از این‌رو فرموده‌اند: «کسی که در راه خدا جهاد کند و شهید شود اجرش بیشتر از کسی نیست که می‌تواند گناه کند اما عفّت می‌ورزد؛ انسان پاکدامن نزدیک است که فرشته‌ای از فرشتگان خدا شود»۱ (شریف رضی، ۱۴۱۴: ۵۵۹). تحمل سختی‌های عفت‌ورزی آسان نیست؛ مگر اینکه در گستره یک سبک زندگی عفیفانه سازه‌های روانشناختی خویشتنداری در شخص درونی شده باشد و با مهارتهای مقابله‌ای و سازواری در برابر محرک‌های بیرونی میل جنسی را مدیریت کند.

بر این اساس، بررسی سازمان‌یافتگی خویشتنداری در نظام روانشناختی هدف فصل پنجم قرار گرفته است. از آن جا که در ادبیات دینی، خویشتنداری، یکی از مؤلفه‌های کارکردی عقل محسوب می‌شود، بحث را با موضوع رابطه خویشتنداری و عقل اخلاقی پی‌می‌گیریم و سپس به معرفی مؤلفه‌های مفهومی خویشتنداری، نیروهای انگیزشی خویشتنداری، سازمان‌یافتگی این نیروها و در نهایت، سازوکارهای خویشتنداری می‌پردازیم.

۱. خویشتنداری و عقل اخلاقی

در ادبیات دینی، خویشتنداری، یکی از دو مؤلفه کارکردی عقل محسوب می‌شود. حر عاملی (۱۴۰۹: ۱۵/۲۰۹/۲۰۸) می‌گوید عقل در کلام دانشمندان و حکما در معانی متعدد و مختلفی به کار رفته است. اما از جست‌وجو و بررسی در متون حدیثی سه معنا برای عقل به دست می‌آید: ۱. قوه‌ای که به واسطه آن خوبی‌ها، بدی‌ها، تفاوت‌ها و عوامل و زمینه‌های آنها «شناخته» می‌شود. این توانمندی، معیار تکلیف شرعی است. این قوه همان است که موجب «قدرت تشخیص» برای انسان می‌شود؛ ۲. حالت و صفتی پایدار که به «انتخاب»

1.. «عن امیرالمؤمنین علیه السلام: مَا المُجاهِدُ الشَّهيدُ في سَبيلِ اللّهِ بِأَعظَمَ أجرا مِمَّن قَدَرَ فَعَفَّ، لَكادَ العَفيفُ أن يَكونَ مَلَكا مِنَ المَلائِكَةِ».

  • نام منبع :
    الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدي عباسي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31593
صفحه از 298
پرینت  ارسال به