111
الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی

سختی‌های خویشتنداری پیش از ازدواج برایشان گران و سنگین است، بشتابند و برای ازدواج آماده شوند. همچنین، جامعه‌ای که از ناپاکدامنی جوانان خویش در التهاب است باید برای فراهم‌کردن ازدواج آسان و موفق فرزندان خویش بشتابد.

بهنجار، طبیعی و آسان‌بودن ارتباط جنسی همسران در چارچوب ازدواج موجب شده است ارضای نیاز جنسی در فضای خانواده در دسترس باشد. قرآن کریم در آیه ۲۲۳ سوره بقره به همسران اجازه داده است هر گاه بخواهند از یکدیگر کام بگیرند و سپس به آنها سفارش می‌کند برای خود فرزندانی بیاورند.۱ این کار هم اهداف عالی خانواده در محور تربیت نسل توحیدی را محقق می‌کند؛ و هم موجب آرامش همسران است. قرآن کریم (اعراف: ۱۸۹) این آرامش را نتیجه آفرینش زن و مرد به شکل زوج و ازدواج می‌داند: «او است خدایی که شما را از نفس واحد (نوع انسانی) آفرید و همسرش را نیز از جنس او قرار داد تا در کنار او به آرامش برسد».۲ در دسترس بودن ارضای نیاز جنسی و در پی آن آرامش همسران، ویژگیِ بسیار مهمی است که تشکیل خانواده در اختیار آنان قرار می‌دهد. این ویژگی، پاکدامنی و حفظ ایمان را در ازدواج و تشکیل خانواده امکان‌پذیر کرده است۳ (صدوق، ۱۴۱۳: ۳/۳۸۳). تبیین این موضوع، در بحث مستند و مستدلی است که در پی می‌آید.

نحوه تعامل دو عامل مؤثر در فعالیت جنسی، یعنی «تحریک بیرونی» و «فعالیت عصبی‌هورمونی» روشن می‌کند که در دسترس بودن کام‌جویی همسران از یکدیگر، به چه میزان در آرامش آنها مؤثر است. می‌دانیم این دسترسی، عمدتاً در تشکیل خانواده ممکن است. قبلاً بیان شد که هرچه از تحقیقات علمی می‌گذرد بیشتر آشکار می‌شود که برانگیختگی جنسی بستگی کمتری به فعالیت هورمونی و بدنی داشته و بیشتر به تحریک از بیرون وابسته است؛ یعنی دیدن، بوییدن و لمس‌کردن شریک جنسی به نظر می‌رسد قوی‌ترین محرک‌های ورودی برای برانگیختگی و تحریک‌شدن به رفتار جنسی است (ریو، ۱۳۸۱: ۹۷).

1.. (نِساؤُکمْ حَرْثٌ لَکمْ فَأْتُوا حَرْثَکمْ أَنَّی شِئْتُمْ وَ قَدِّمُوا لِأَنْفُسِکمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّکمْ مُلاقُوهُ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنینَ).

2.. (هُوَ الَّذی خَلَقَکمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ وَ جَعَلَ مِنْها زَوْجَها لِیسْکنَ إِلَیها).

3.. «عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: «قَالَ رَسُولُ اللّهِ صلی الله علیه و اله: مَنْ تَزَوَّجَ أَحْرَزَ نِصْفَ دِينِهِ».


الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی
110

اصلی ازدواج است (بقره: ۲۲۳). واداشتن انسان‌ها به ازدواج و تولید نسل برای این است که نوع بشر در زمین باقی بماند و مایه بقای دین او، ظهور توحید و پرستش او باشد؛ برای این است که جامعه صالح تشکیل شود و با تقوای عمومی در مسیر خدا گام بردارد (طباطبایی، ۱۴۱۷: ۲/۲۱۴). بنابراین، اگرچه حکمت «تشکیل خانواده» را باید در حرکت تکاملی فردی و اجتماعی انسان دانست، ارضای نیاز جنسی یکی از کارکردهای مهم خانواده است.

امروزه با وجود تحولات بنیادینی که در زمینه آزادی روابط جنسی در جوامع مدرن رخ داده است، خانواده همچنان کارکرد تنظیم رفتار جنسی را بر عهده دارد، گرچه نقش انحصاری خود را در تأمین نیازهای جنسی از دست داده است (بستان، ۱۳۸۳: ۶۸). البته در مکتب تشیع، ارضای نیاز جنسی در تشکیل خانواده منحصر نیست و شامل ازدواج موقت نیز می‌شود. در هر صورت، ازدواج موقت با آزادی روابط جنسی و بوالهوسی سنخیت ندارد. هر یک از ازدواج دائم و موقت، اهداف و کارکردهای حساب‌شده‌ای دارند. این اهداف و کارکردها چارچوب اجرایی هر یک را مشخص می‌کند. سطحی‌نگری درباره این اهداف و کارکردها، ممکن است یکی را علیه دیگری خطرناک جلوه دهد. در این باره مباحثی قابل طرح است که در ادامه می‌آید؛ اما قبل از آن به سازوکار تأثیر ازدواج در تنظیم رفتار جنسی اشاره‌ای خواهیم داشت.

۳ ـ ۱ ـ ۱. کاهش برانگیختگی جنسی

قرآن کریم (نور: ۳۳/۳۲) چنین توصیه می‌کند: «مردان و زنان بی‌همسر خود، همچنین غلامان و کنیزان صالح و درستکارتان را همسر دهید، اگر فقیر و تنگ‌دست باشند خداوند آنان را از فضل خود بی‌نیاز می‌سازد. خداوند گشایش‌دهنده و آگاه است! و کسانی که امکانی برای ازدواج نمی‌یابند، باید پاکدامنی پیشه کنند تا خداوند از فضل خود، آنان را بی‌نیاز گرداند».۱ این آیات نشان می‌دهد امکان «ارضای بهنجار نیاز جنسی» فقط در ازدواج است. اگر این نبود، خویشتنداری و حفظ پاکدامنی در زمان فقر و نداری معنا نداشت. پس کسانی که

1.. (وَ أَنْکحُوا الْأَیامی مِنْکمْ وَالصَّالِحینَ مِنْ عِبادِکمْ وَ إِمائِکمْ إِنْ یکونُوا فُقَراءَ یغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَاللَّهُ واسِعٌ عَلیمٌ. وَلْیسْتَعْفِفِ الَّذینَ لا یجِدُونَ نِکاحاً حَتَّی یغْنِیهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ).

  • نام منبع :
    الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدي عباسي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31521
صفحه از 298
پرینت  ارسال به