اینکه زمینه ارضای طبیعی و حلال آن نباشد. حال، وقتی افراد با هجمه شهوت مواجه میشوند، کافی است بتوانند در این موضوع غور کنند که «آنچه را دنبال میکنند و بدان میل دارند، گزینه دیگری هم دارد که اولاً حلال است؛ ثانیاً در دسترس است و چندان دور نیست؛ در عوض، آفت ندارد». این سخن امیرالمؤمنین است که فرمود: «نفس خود را از خواهشها بازدار تا از آفتها به سلامت بمانی»۱ (تمیمی آمدی، ۱۳۶۶: ۱۴۶). اگر فردی به این مرحله از آگاهی برسد، دستکم در گامهای نخستین «تغییر مثبت۲»۳ قرار گرفته است.
۳. رویکرد تنظیم رفتار جنسی در اسلام
بر اساس اصول تنظیم رفتار جنسی، رویکرد اسلام به میل جنسی رویکرد جامعی است که شامل پیشگیری و درمان میشود؛ اگرچه در وهله نخست بیشترین اهمیت را به پیشگیری داده است؛ چراکه در مدیریت فردی و اجتماعی غریزه جنسی، پیشگیری راحتتر و کمهزینهتر از درمان و مقابله است. از اینرو، اسلام با آموزههای بلند خود راهکارها و دستورالعملهای بسیاری را در چارچوب احکام شرعیحقوقی و توصیههای اخلاقی مطرح کرده است تا از بروز انواع آسیبها و انحرافات جلوگیری کند. تدبیرِ عمدتاً پیشگیرانه اسلام، شامل دو راهکار ازدواج (ارضای صحیح نیاز جنسی) و خویشتنداری (کنترل مؤثر غریزه جنسی) است. در عین حال، در صورت بروز آسیب، اجمالاً این دو راهکار میتوانند درمانکننده نیز باشند.
در منابع اسلامی از ازدواج و عفتورزی (خویشتنداری جنسی) با عنوان «حِصن» یاد شده است. «الحِصن» در اصل به معنای دژ و قلعهای است که انسان را حفظ میکند. سپس این واژه به هر چیزی که حفظکننده و نگهدارنده است اطلاق شده است (راغب اصفهانی،