مهم زندگی آمادهتر، و انرژی لازم برای حرکت او را تأمین میکند.۱
بنابراین، به ارضای میل جنسی به عنوان یک اصل توجه میشود. در صورتی که این نیاز در چارچوب ایمن و صحیح ارضا شود، دو فایده عاید میشود: ۱. رفع تنشی که ناشی از تحریک این نیاز است و باقیماندن آن موجبات ضرر و زیان فرد و جامعه را فراهم میکند؛ ۲. لذت و آرامشی که در پس ارضای صحیح نیاز جنسی نصیب فرد و در وهله بعدی نصیب جامعه انسانی میشود.
۲ ـ ۲. ارتباط جنسی در چارچوب مصلحت
اینکه برخی فکر میکنند «آنچه اسلام درباره ارتباط زن و مرد، حلال یا حرام کرده علتی غیر از تعبد ندارد» مسئله مهمی است که پاسخ آن راهگشای ما در این بحث است. بیان امام علیه السلام در پاسخ به این مسئله دربردارنده این مطلب مهم است که آنچه حلال شده صلاح و بقای مردم در آن نهفته و نیاز مردم در همین چیزها است. در مقابل، بندگان خدا به چیزهای حرام نیاز واقعی ندارند؛ بلکه حرام موجب فساد است و مردم را به فنا و نابودی میکشاند (صدوق، ۱۳۸۵: ۲/۵۹۲).
بر اساس این اصل، ارضای مفید نیاز جنسی در شکل حرام آن اتفاق نمیافتد، بلکه با توجه به ساختار و جنبههای مرتبط با غریزه جنسی و آثار روانی و اجتماعی مترتب بر آن، ارضای این غریزه در شکل خودارضایی،۲ همجنسخواهی،۳ و ارتباط خارج از ازدواج، مصلحت و فایده ندارد. اگرچه ارتباط «خارج از چارچوب» میتواند لذتی موقتی به دست دهد، اما پرسش این است که: این لذت به چه قیمتی است؟! آیا به قیمت شیوع بیماریهای مقاربتی؛ افزایش بارداریهای ناخواسته در بین نوجوانان؛ افزایش فرزندان نامشروع و بیسرپرست؛ افزایش نگرانیهای خانوادهها، نوجوانان و جوانان؛ کاهش ازدواج و