103
الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی

مهم زندگی آماده‌تر، و انرژی لازم برای حرکت او را تأمین می‌کند.۱

بنابراین، به ارضای میل جنسی به عنوان یک اصل توجه می‌شود. در صورتی که این نیاز در چارچوب ایمن و صحیح ارضا شود، دو فایده عاید می‌شود: ۱. رفع تنشی که ناشی از تحریک این نیاز است و باقی‌ماندن آن موجبات ضرر و زیان فرد و جامعه را فراهم می‌کند؛ ۲. لذت و آرامشی که در پس ارضای صحیح نیاز جنسی نصیب فرد و در وهله بعدی نصیب جامعه انسانی می‌شود.

۲ ـ ۲. ارتباط جنسی در چارچوب مصلحت

اینکه برخی فکر می‌کنند «آنچه اسلام درباره ارتباط زن و مرد، حلال یا حرام کرده علتی غیر از تعبد ندارد» مسئله مهمی است که پاسخ آن راه‌گشای ما در این بحث است. بیان امام علیه السلام در پاسخ به این مسئله دربردارنده این مطلب مهم است که آنچه حلال شده صلاح و بقای مردم در آن نهفته و نیاز مردم در همین چیزها است. در مقابل، بندگان خدا به چیزهای حرام نیاز واقعی ندارند؛ بلکه حرام موجب فساد است و مردم را به فنا و نابودی می‌کشاند (صدوق، ۱۳۸۵: ۲/۵۹۲).

بر اساس این اصل، ارضای مفید نیاز جنسی در شکل حرام آن اتفاق نمی‌افتد، بلکه با توجه به ساختار و جنبه‌های مرتبط با غریزه جنسی و آثار روانی و اجتماعی مترتب بر آن، ارضای این غریزه در شکل خودارضایی،۲ همجنس‌خواهی،۳ و ارتباط خارج از ازدواج، مصلحت و فایده ندارد. اگرچه ارتباط «خارج از چارچوب» می‌تواند لذتی موقتی به دست دهد، اما پرسش این است که: این لذت به چه قیمتی است؟! آیا به قیمت شیوع بیماری‌های مقاربتی؛ افزایش بارداری‌های ناخواسته در بین نوجوانان؛ افزایش فرزندان نامشروع و بی‌سرپرست؛ افزایش نگرانی‌های خانواده‌ها، نوجوانان و جوانان؛ کاهش ازدواج و

1.. اجْتَهِدُوا فِي أَنْ‏ يَكُونَ‏ زَمَانُكُمْ‏ أَرْبَعَ سَاعَاتٍ سَاعَةً لِمُنَاجَاةِ اللَّهِ وَ سَاعَةً لِأَمْرِ الْمَعَاشِ وَ سَاعَةً لِمُعَاشَرَةِ الْإِخْوَانِ وَ الثِّقَاتِ الَّذِينَ يُعَرِّفُونَكُمْ عُيُوبَكُمْ وَ يُخْلِصُونَ لَكُمْ فِي الْبَاطِنِ وَ سَاعَةً تَخْلُونَ فِيهَا لِلَذَّاتِكُمْ فِي غَيْرِ مُحَرَّمٍ وَ بِهَذِهِ السَّاعَةِ تَقْدِرُونَ عَلَى الثَّلَاثَةِ سَاعَات.

2.. masturbation

3.. homosexuality


الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی
102

بین عبادت و بهره‌مندی از نعمتهای حلال از سنت ایشان پیروی شود.۱ سپس بر بالای منبر رفتند و فرمودند: «چه شده است که گروهی از شما همسران، غذاهای لذیذ، بوی خوش، خواب آرام و لذت‌های دنیا را بر خود حرام کرده‌اید؟ من شما را به چنین روشی که روش کشیشان و رهبانان است دعوت نمی‌کنم؛ زیرا دوری‌کردن از این لذت‌ها در دین من نیست. سیاحت امت من همان روزه‌داری آنان و رهبانیتشان همان جهاد است»۲ (ابن‌ابی‌جمهور، ۱۴۰۵: ۲/۱۴۹؛ نوری، ۱۴۰۸: ۱۶/۵۴).

طبق نظر برخی مفسران (نک.: طباطبایی، ۱۴۱۷)، آیه ۸۷ سوره مائده به همین مناسبت نازل شده است: «ای کسانی که ایمان آورده‌اید، چیزهای پاکیزه‌ای را که خدا برای [استفاده] شما حلال کرده، حرام مشمارید و از حدّ مگذرید، که خدا از حدّ گذرندگان را دوست نمی‌دارد».۳

به طور کلی، هر یک از نیازهای انسان هدفی را دنبال می‌کند. گرسنگی زمینه غذاخوردن و تأمین انرژی بدن، تشنگی زمینه نوشیدن و تأمین آب بدن، و نیازهای عاطفی زمینه گرایش به همنوع و تأمین‌کننده آرامش و امنیت فرد است. ضمن تأمین چنین اهدافی، ارضای هر یک از این نیازها مو‍جب رفع تنش و لذت است. در حقیقت، این گرایش لذت‌جویی است که به گونه‌های متفاوت نقش‌های انگیزشی و تنظیمی رفتارهای ما را ایفا می‌کند (عباسی، ۱۳۹۱). اگرچه در بسیاری از اوقات فعالیت جنسی منتج به تولید مثل نمی‌شود، باعث رفع تنش تحریک‌های جنسی و موجب لذت و آرامش است. از این‌رو قرآن کریم (روم: ۲۱) ارتباط زن و مرد را در ازدواج موجب سکونت و آرامش معرفی کرده است.۴ طبق بیان موسی بن جعفر علیه السلام (ابن‌شعبه حرانی، ۱۴۰۴: ۴۱۰)، این لذت و آرامش است که فرد را برای فعالیت‌های

1.. «إِنَّ لِأَنْفُسِكُمْ عَلَيْكُمْ‏ حَقّاً فَصُومُوا وَ أَفْطِرُوا وَ قُومُوا وَ نُومُوا فَإِنِّي أَصُومُ وَ أُفْطِرُ وَ أَقُومُ وَ أَنَامُ وَ آكُلُ اللَّحْمَ وَ الدَّسَمَ وَ آتِي النِّسَاءَ فَمَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتِي فَلَيْسَ مِنِّي».

2.. «وَ قَالَ مَا بَالُ‏ قَوْمٍ‏ حَرَّمُوا النِّسَاءَ وَ الطِّيبَ وَ النَّوْمَ وَ شَهَوَاتِ الدُّنْيَا وَ أَمَّا أَنَا فَلَسْتُ آمُرُكُمْ أَنْ تَكُونُوا قِسِّيسِينَ وَ رُهْبَاناً إِنَّهُ لَيْسَ فِي دِينِي تَرْكُ اللَّحْمِ وَ النِّسَاءِ وَ اتِّخَاذُ الصَوَامِعِ إِنَّ سِيَاحَةَ أُمَّتِي فِي الصَّوْمِ وَ رَهْبَانِيَّتَهَا الْجِهَاد».

3.. (یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تُحَرِّمُوا طَیباتِ ما أَحَلَّ اللَّهُ لَکمْ وَ لا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لا یحِبُّ الْمُعْتَدین).

4.. (وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکمْ مِنْ أَنْفُسِکمْ أَزْواجاً لِتَسْکنُوا إِلَیها وَ جَعَلَ بَینَکمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فی ذلِک لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یتَفَکرُون).

  • نام منبع :
    الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدي عباسي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31571
صفحه از 298
پرینت  ارسال به