كرامات ائمه ـ عليهم السلام ـ گردد. از اين رو در اينجا بررسى مفاد اين احاديث ضرورى به نظر مى رسد.
ابتداءً به ذكر چند حديث كه در آنها اين عبارت به كار رفته است، مى پردازيم:
۰.۱ ـ حضرت على ـ عليه السلام ـ مى فرمايد:«اياكم و الغلو فينا، قولوا إنّا عبيد مربوبون و قولوا فى فضلنا ماشئتم» ۱
۰.بپرهيزيد از غلوّ درباره ما. بگوييد ما بنده و داراى پروردگار هستيم و (آنگاه) در فضل ما هر چه خواستيد بگوييد.
۰.۲ ـ باز حضرت على ـ عليه السلام ـ مى فرمايد:«لاتتجاوزوا بنا العبودية ثم قولوا ماشئتم ولن تبلغوا، واياكم و الغلوّ كغلوّ النصارى فانى برى ءٌ من الغالين» ۲
۰.ما را از حدّ عبوديت بالاتر نبريد، سپس هر آنچه خواستيد (درباره ما) بگوييد و دانيد كه (به آنچه ما استحقاق آن را داريم) نخواهيد رسيد. و از غلو همانند غلوّ مسيحيان بپرهيزيد كه من از غاليان بيزار مى باشم.
۰.۳ ـ امام صادق ـ عليه السلام ـ در بخشى از روايت خطاب به اسماعيل بن عبدالعزيز كه تمايلات غلوّ آميز داشته، مى فرمايد:«يا اسماعيل لاترفع البناء فوق طاقته فينهدم، اجعلونا مخلوقين و قولوا فينا ما شئتم فلن تبلغوا...» ۳
۰.اى اسماعيل، ساختمان را بيش از تحملش بلند نسازيد كه منهدم خواهد شد. ما را مخلوق قرار بدهيد و هر آنچه خواستيد درباره ما بگوييد و (بدانيد كه به آنچه مستحق آن هستيم) نخواهيد رسيد.
۰.۴ ـ امام صادق ـ عليه السلام ـ خطاب به كامل التمّار مى فرمايد:«يا كامل اجعل لنا رباً نؤب اليه و قولوا فينا ماشئتم». قال قلت: نجعل لكم ربّاً تؤبون اليه و نقول فيكم ما شئنا؟
1.بحارالانوار، ج ۲۵، ص ۲۷۰، حديث ۱۵
2.همان، ص ۲۷۴، حديث ۲۰
3.همان، ص ۲۷۹، حديث ۲۲