است (كه مجموع اينها ۱۶۱۲۱ حديث است).
اين تقسيم بندى در تدوين روايات، بستگى به درجه و مرتبه راويان آنها طبق معيار معروف از زمان علامه حلّى (م: ۷۲۶) داشته و سپس متكى بر شناخت علماى آن دوران از حالات راويان است.
بدين ترتيب، حوزه هاى علميه در مكتب اهل بيت ـ ع ـ حتى يك روز هم باب تحقيق و بررسى علمى را نبسته اند؛ بلكه در طول آن دورانها، تلاش ثمر بخش خود را در زمينه حديث، در دو جهت استمرار بخشيده اند:
۱ ـ تلاش در حفظ و نگاهدارى نصوص رواياتى كه بيانگر احكام اند، به صورت نوشتن.
۲ ـ سعى در طرح بحثهاى علمى درباره سَنَد و متون و منطوق و مدلول روايات و...
و سرانجام به نتايجى كه از نصوص كتاب و سنّت به دست آوردند تن در داده و نهايتاً در مقابل كتاب و سنت، اجتهاد نكردند.
از مجموع مطالبى كه بيان كرديم، منزلت و جايگاه سنت، از ديدگاه شيعه اماميه، روشن مى گردد.