تاريخ انتشار: پنج شنبه 1402/12/10
کد خبر: 76790

در نشست علمی تبیین شد: گونه شناسي مدعیان دروغین مهدویت

حجت الاسلام دکتر محمدرضا نصوری در پانزدهمین نشست علمی از سلسله جلسات و نشست های هفتگی "دین و چالش های روز" به پرسش، مدعیان مهدویت از چه تکنیک هایی برای جذب مخاطب استفاده می کنند؟پاسخ داد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه قرآن و حدیث،حجت الاسلام دکتر محمدرضا نصوری، معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم در نشست علمی "گونه شناسي مدعیان دروغین مهدویت" از پانزدهمین نشست از سلسله جلسات و نشست های "دین و چالش های روز" ویژه "چهارشنبه های اعتقادی" با اشاره به چالش‌های عصر غیبت گفت: چهار چالش کلی در دوران غیبت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) وجود دارد که هر یک راه درمانی دارند. چالش اول فترت است؛ یعنی بین ما و امام علیه السلام فاصله افتاده است. چالش دوم حیرت و سرگردانی، چالش سوم فتنه‌ها و چالش چهارم یأس و نااُمیدی است.

 

وی در ادامه اظهار داشت: راه درمان چالش فترت، دعوت به امام است. لذا اگر ما مردم را به سمت خدا و امام علیه السلام دعوت نکنیم، دیگران می‌آیند و به خود دعوت می‌کنند. راه‌حل چالش دوم، ادله و استدلال است که می‌تواند حیرت انسان را درمان کنند. راه مبارزه با چالش سوم یعنی فتنه‌ها، دفاع و حمایت از امام علیه السلام است؛ همچنین راه مبارزه با یأس و ناامیدی به عنوان چالش چهارم عصر غیبت، امیدآفرینی در جامعه می‌باشد.

 

دکتر نصوری افزود: برخی به جای آن که منتظر امام علیه السلام باشند، منتظر علائم ظهورند؛ بایسته است منتظر واقعی به جای انتظار علائم ظهور، منتظر شرایط ظهور باشد لذا اگر تطبیقات ارائه شده بر علائم ظهور محقق نگردد، جامعه دچار یأس و نااُمیدی خواهد شد.

 

معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم در پاسخ به این سوال که «مدعیان دروغین مهدویت از چه شگردهایی استفاده می‌کنند؟» بیان داشت: در یک نگاه کلان، از جهل عمومی مردم استفاده می‌کنند مثل فردی که جهل اعتقادی دارد و زمان ظهور حضرت مهدی علیه السلام را تعیین می‌نماید یا کسی که دعوت به ملاقات با امام زمان علیه السلام می‌کند؛ در حالی که تمام روایات ما بر آمادگی منتظر برای ظهور سخن می‌گویند، لذا تطبیق علائم و نشانه‌های ظهور، غلط و انحراف است. اگر ما مبانی اعتقادی را تشریح و تبیین نکنیم، دیگرانی باور‌های غلط را جایگزین می‌کنند.

 

وی ابراز داشت: بایسته است روش‌های جذب مدعیان دروغین را بشناسیم  و با آن مقابله کنیم. مدعیان دروغین همواره از خلأ معنوی در جامعه استفاده می‌کنند و ادعای معنویت می‌نمایند اما وقتی به سراغ آن‌ها می‌روید، به جای دعوت به خدا و امام علیه السلام، تنها به خود دعوت می‌کنند.

 

ایشان افزود: شیوه دیگر این افراد، مثبت جلوه دادن اعمال خودشان است لذا باید توجه کنید که اعمال، رفتار و گفتار این افراد تناقض دارد یا نه!

 

دکتر نصوری در ادامه گفت: شیوه دیگر جذب مدعیان دروغین، استفاده از مکان‌های مورد اعتماد مردم مثل مساجد شهرها است. برخی دیگر سعی در ترویج اباحه گری دارند به شکلی که برای مخاطبین خود به جای نماز، استفاده از فلان ذکر را تجویز می‌کنند. روش دیگر این افراد، استفاده از فضای درمان‌گری مثل نور درمانی، روح درمانی، انرژی درمانی، فرادرمانی و چاکرا درمانی است.

 

وی در پایان گفت: افرادی که به دنبال اذکار متفرقه هستند، به راحتی در دسترس مدعیان دروغین قرار می‌گیرند و دچار مشکلات فراوان می‌شوند. بایسته است تنها به اذکاری که در قرآن و یا از معصومین علیه السلام صادر شده، اطمینان کنیم و به دنبال هر ذکری نرویم.

 

 لازم به ذکر است نشست علمی "گونه شناسي مدعیان دروغین مهدویت" از پانزدهمیننشست از سلسله جلسات و نشست های "دین و چالش های روز"  ویژه "چهارشنبه های اعتقادی" از سوی پژوهشگاه قرآن و حدیث، انجمن کلام اسلامی حوزه، کمیته مرکزی کرسی های آزاداندیشی حوزه های علمیه و مرکز آموزش های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی قم  با ارائه و سخنرانی حجت الاسلام دکتر محمدرضا نصوری، معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم در روز چهارشنبه ۲ اسفند ماه ۱۴۰۲ از ساعت ۲۱ تا ۲۲ به صورت وبیناری برگزار شد.

 

برگزاری سلسله جلسات و نشست های "دین و چالش های روز"  هر هفته روزهای چهارشنبه از ساعت ۲۱ تا ۲۲ با ارائه و سخنرانی پژوهشگران و اساتید برجسته حوزوی و دانشگاهی از ایران و خارج از کشور به همراه پرسش و پاسخ، به صورت وبیناری برگزار می شود.

دریافت صوت جلسه پانزدهم👇

  • صوت جلسه پانزدهمین، گونه شناسی مدعیان دروغین مهدوی (دانلود)