تاريخ انتشار: شنبه 1396/9/25
کد خبر: 61959

نشست علمی "بررسی تمایزات فقه و اخلاق با تاکید بر اخلاق فضیلت" برگزار شد

نشست علمی "بررسی تمایزات فقه و اخلاق با تأکید بر اخلاق فضیلت»" روز سه شنبه 21 آذر ماه به همت پژوهشكده اخلاق و روان شناسي اسلامي برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه قرآن و حدیث، در این نشست كه با موضوع "بررسی تمایزات فقه و اخلاق با تأکید بر اخلاق فضیلت" برگزار شد، حجت الاسلام سیدمحمدباقر میرصانع، در پيش درآمد اين بحث گفت: سوال اصلی ما اين است كه آيا رویکرد فضیلت گرایانه می‌تواند تمایزات بهتری بین اخلاق و فقه فراهم کند یا نه؟
آن تمایزات چیست؟ راهگشا هست یا نه؟ با ترسيم تمایز دقیق ميان اين دو علم، چهار مطلب براي ما روشن مي شودد: پویایی هر یک، عدم تداخل در حوزه یکدیگر، تنقیح روش تحقیق وتسهیل حل تعارضات و کمک به تعامل بهتر ميان آنها.

ايشان افزود: ما بايد مشخص كنيم كه مرادمان کدام فقه و کدام اخلاق است؛ آيا مرادمان فقه و اخلاق حداکثری، و یا فقه و اخلاق آرمانی و یا فقه و اخلاق موجود و یا غیر آن است؟ يا اخلاق اسلامی و یا اخلاق غیردینی؟ و يا تمایز ميان اخلاق فضیلت (منش) و اخلاق رفتار (كنش)؛ ايشان سپس به ذكر مشتركات و تمايزات رايج فقه و اخلاق پرداخت.

پژوهشگر گروه اخلاق نظري تصريح كرد: كه درتحلیل تاریخی ارتباط فقه و اخلاق، ما اكنون در دوره دوم نهضت ترجمه قرار داريم كه اخلاقي به ما معرفي مي شود كه کنش‌گرا و غیردینی است و به تبیین عمل مشخص و قاعده‌مند (طبق تقریرهای اصلی و مهم) مي پردازد.

وي سپس به ذكر مشخصات اصلي اخلاق فضيلت پرداخت كه به نظر ايشان داراي سه شاخصة مهم است: اصالت با ملكات است؛ ازارش عقل عملي خودمختار رشد پذير است و اينكه هدف غايي­اش، سعادت است. در نهايت به بررسي تمايزات و مشتركات فقه و اخلاق فضيلت پرداخته شد و ساماندهي تعاملات و تعارضات ميان اين دو علم به بحث گذاشته شد.

نشست «بررسی تمایزات فقه و اخلاق با تأکید بر اخلاق فضیلت» روز سه شنبه ۲۱ آذر ماه به همت گروه اخلاق كاربردی و با مشاركت گروه اخلاق نظري پژوهشكده اخلاق و روانشناسي اسلامي، در پژوهشگاه قرآن و حدیث برگزار شد.

لازم به ذکر است ششمين ميز گفتگوي اخلاق، با موضوع «قاعده نويسي و كدنگاري در اخلاق کاربردي اسلامي: بررسي موردي اخفا» روز سه شنبه، پنجم دي ماه در اتاق جلسات پژوهشکده برگزار خواهد شد.