تاريخ انتشار: چهارشنبه 1396/8/10
کد خبر: 61389

آيت الله ری شهری: پژوهش علمي و آزمايشگاهي لازمه توسعه طب سنتي

آیت الله ری شهری در در دیدار مشاور وزیر بهداشت و مدیرکل دفتر طب سنتی ایرانی اسلامی گفت: تمام مکاتب طبی باید به صورت علمی و آزمایشگاهی مورد مداقه قرار گیرند.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه قرآن و حدیثبه نقل از پایگاه اطلاع رسانی دارالحدیث، آيت الله ري شهري در دیدار با دکتر محمود خدادوست، مشاور وزیر بهداشت و مدیرکل دفتر طب سنتی ایرانی اسلامی، ضمن اشاره به مباحث پيش آمده در روزهاي اخير درباره طب اسلامي گفت: اين بيان كه گفته شود يك نظام كامل طبي از تشخيص تا درمان با عنوان طب اسلامي داريم صحيح  نيست ولي اگر منظور اين باشد كه رواياتي داريم كه با كمك آن می توان چارچوب مسائل طبي از نظر اسلام را تبيين كرد، حرف درستي است.

رئيس پژوهشگاه قرآن و حدیث در ادامه اظهار داشت: بنده در ساليان اخير انواع طب مكمل اعم از طب سنتي، طب سوزنی، گياهخواري و ... را بدلايل مختلف تجربه كرده ام، می توان گفت به طور اجمالی در برخی موارد قابل بهره برداری است و بعضي هم   نبوده اند.

ایشان افزود: قبلا هم عرض كرده ام تمام اين مكاتب طبي بايد به صورت علمي و آزمايشگاهي مورد مداقه قرار بگيرند تا معلوم شود اين روش طبي براي چه افرادي، در چه شرايطي و چند درصد موفقيت دارند و بعد با رعايت قواعد علمي در اختيار بيماران قرار گيرد.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی به وزارت بهداشت توصيه كردند كه جنبه های سلبي و ايجابي را به  صورت متوازن انجام دهند، يعني از يك طرف با مدعيان دروغين طب سنتي كه اين علم را با خرافات و جن گيري آلوده اند برخورد كند و از سوي ديگر بايد آموخته هاي طبي مختلف را جمع آوري و با انجام آزمايش هاي علمي صحت اين آموزه ها را رد يا تاييد و در اختيار مردم قرار دهد تا سره را از ناسره تشخيص دهند.

رئیس موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث ضمن اعلام آمادگي اين موسسه براي همكاري با وزارت بهداشت گفتند: اولا براي ساماندهي مشكلاتي كه اكنون پيش آمده بايد با اعتدال با مسائل برخورد كرد تا مردمي كه از طب سنتي نتيجه گرفته اند در مقابل   وزارت بهداشت قرار نگيرند ثانيا نام اين طب بايد طب سنتي باشد نه طب اسلامي، و نبايد به اسم اسلام درمان بيماران انجام شود که اگر کسی نتیجه ای نگرفت به نام دین تمام شود.

رئيس دانشگاه قرآن و حدیث با تبيين اين موضوع كه ائمه اطهار عليهم السلام گر چه بنابر علم اعطايي الهي بر علم طب مسلط  بودند ولي در صدد آموزش علم پزشكي به مردم نبودند، بلكه در پاسخ مراجعه كننده اي كه فلان بيماري را داشت فلان رهنمود را صادر مي كردند ولي اينكه اين دستور را مي توان براي همه افراد با مزاج هاي مختلف و همه اقليم ها انجام داد، بايد با تحقيق و آزمايش مشخص كرد.

آیت ری شهری در ادامه تاکید کردند: اگر توجه داشته باشيد من نام كتابم را دانشنامه طب اسلامي نگذاشته ام چون معتقدم چيزي به اين معنا نداريم، همان طور كه در مقدمه كتاب هم گفته ام بنده از جنبه حوزوي احاديث را جمع آوري كرده ام ولي بايد اين احاديث از جنبه پژوهشي و آزمايشگاهي هم بررسي شوند تا مشخص شود  براي چه كساني با چه مزاجي در چه وضعيتي، در چه اقليمي، با چه مقدار مصرف، خاصيت درماني دارد و بعد در اختيار مراكز درماني قرار گيرد.