تاريخ انتشار: یکشنبه 1396/5/29
کد خبر: 60315

رعايت عفت‌ورزي در سبك زندگي اسلامي شود

عضو هيأت علمي پژوهشكده اخلاق و روانشناسي اسلامي پژوهشگاه قرآن و حديث گفت: فرد بايد بر اساس سبك زندگي اسلامي عفت‌ورزي را رعايت كند و خويشتن دار باشد تا بتواند در برابر محرك‌هاي جنسي مقاومت كند.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه قرآن و حدیث، به نقل خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام مهدی عباسی در نشست تربیت مربی دینی که در سالن جلسات مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث برگزار شد با اشاره به ارائه الگوی تنظیم رفتار جنسی بر اساس مفهوم اسلامی عفاف اظهار کرد:‌ مبانی و اصول برخی رویکردها با فرهنگ دینی و اسلامی مطابق نیست بر این اساس ضرورت دارد الگویی برای تنظیم رفتار جنسی در سطح رفتار فردی و اجتماعی مبتنی بر آموزه‌های دینی ارائه شود.

وی خاطرنشان کرد: این بخش باید شامل مبانی، اصول و راهکارها باشد و همچنین بتوانیم در مرحله دوم این الگو را عملیاتی کنیم و ارائه این الگو را به شکل جذاب و قانع‌کننده داشته باشیم.

عضو هیأت علمی پژوهشکده اخلاق و روانشناسی اسلامی پژوهشگاه قرآن و حدیث ادامه داد:‌ لازم است مبانی، اصول و راهکارها را بر اساس آموزه‌های اسلامی برای فرهنگ اسلامی طراحی کنیم و همچنین در این زمینه الگوی ارائه داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: آموزش‌ها شامل آموزش تربیت جنسی در دوران کودکی و مهارت‌افزایی برای دوران نوجوانی است به طوری که افراد بیاموزند چگونه در برابر محرک‌های جنسی و روابط با جنس مخالفت پاسخ منفی دهند.

عباسی عنوان کرد: عفت‌ورزی یا تنظیم رفتار جنسی و خویشتنداری جنسی باید بر اساس الگوی اسلامی معرفی شود. الگوی اسلامی عفاف و خویشتنداری جنسی مبتنی بر یک سری مبانی و اصول است بنابراین این مبانی و اصول باید شامل هدف عفاف و سبک زندگی مبتنی بر خویشتنداری جنسی باشد.

وی با اشاره به راهبردهای تنظیم رفتار جنسی گفت:‌ چارچوب مشخصی از دیدگاه اسلام برای ازدواج آسان و به هنگام وجود دارد. از دیدگاه اسلام ارضای نیاز جنسی همراه ازدواج مطرح می‌شود ولی در حوزه ازدواج تأکید بر این است که به موقع و آسان انجام شود تا انسان دچار پیامدهای منفی نشود.

عضو هیأت علمی پژوهشکده اخلاق و روانشناسی اسلامی پژوهشگاه قرآن و حدیث یادآور شد: افراد لازم است تربیت جنسی سالم داشته باشند و در مسیر ازدواج سالم قرار گیرند و نوجوانان و جوانانی که پیش از سن ازدواج هستند و امکان ازدواج از نظر شرایط اقتصادی و روانشناختی را ندارند سبک زندگی مبتنی بر عفت‌ورزی را سرلوحه کار خود قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد: فرد باید در سبک زندگی عفت‌ورزی را رعایت کند، محور اول تنظیم روانشناختی رفتار جنسی است و فرد باید خویشتن‌دار باشد. ویژگی، صفت یا سازه روانی را در خود تقویت کند تا بتواند در برابر محرک‌های جنسی مقاومت کند.