تاريخ انتشار: دوشنبه 1396/5/2
کد خبر: 60152

نخستین شماره از فصلنامه تخصصی اخلاق پژوهی منتشر شد

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه قرآن و حدیث، نخستین شماره از فصلنامه تخصصی «اخلاق پژوهی» به مدیر مسئولی و سردبیری حجت الاسلام دکتر هادی صادقی که به بهار 96 اختصاص دارد، با شش مقاله در حوزه دانش اخلاق از سوی پژوهشکده اخلاق و روان شناسی اسلامی منتشر شد.

 

در این شماره از فصلنامه می­ خوانید:

  1. برزخ اخلاق‌ورزی در ایران معاصر / سیدحسن اسلامی اردکانی
  2. بررسی تاریخی نظریۀ امر الهی و نقش‌های خدا در فلسفۀ اخلاق غرب / هادی صادقی، محمدربیع میرزایی
  3. سقط جنین و استدلال آینده‌ای شبیه آیندۀ ما  / علیرضا آل بویه
  4. فضیلت‌گرایی پیشین و معاصر؛  یونان باستان و پینکافس / سیّدمحمد باقر میرصانع،  هادی صادقی
  5. نقد و بررسی دیدگاه محقق اصفهانی در باب قضایا و ارزش‌های اخلاقی  / محمدعلی مبینی،  حمیده شریفی
  6. نگاهی نقادانه  به نظریۀ بخت اخلاقی برنارد ویلیامز  /  حسین عبادتی، محسن جاهد،   حسین اترک

نخستین شمارۀ فصلنامۀ اخلاق‌پژوهی دربرگیرندۀ مجموعه‌ای از مقالات در حوزه‌های متنوع اخلاق است. در مقالۀنخست با عنوان «برزخ اخلاق‌ورزی در ایران معاصر»، با نیم‌نگاهی تحلیلی، ماهیت اخلاق‌ورزی و  برخی معضلات و مشکلات اندیشگی و نگرشی اخلاق‌ورزی در ایران معاصر  بازشناسی و بازگو شده است. نویسندگان مقالۀ دوم، با  نگاهی تاریخی - تحلیلی به نام‌آشنا‌ترین تقریرهای کهن و نوظهور  نظریۀ امر الهی - در فلسفۀ اخلاق غرب - و با تحلیل و تمایز نهادن میان تقریرها  وتنسیق‌های گونه‌گون آن به واکاوی نقش و نمود خدا در حوزۀ اخلاق دست یازیده‌اند. مقالۀ سوم با عنوان«سقط جنین و استدلال آینده‌ای شبیه آیندۀ ما»  به طرح و نقد استدلال دان مارکوس - موسوم به استدلال آینده‌ای شبیه آیندۀ ما - در هواداری از عدم جواز اخلاقی سقط جنین، اختصاص یافته و نویسنده در پایان کوشیده تا تقریری تازه و تعدیل‌شده و سازگار با اصول و انگاره‌هایی چون دوگانه‌انگاری نفس و بدن و جاودانگی نفس، ارائه دهد که بری و بدور از اشکالات وارد بر تقریر مارکوس باشد. در مقالۀ «فضیلت گرایی پیشین و معاصر: یونان باستان و پینکافس»، افزون بر بازشناسی و بیان شاخصه‌ها و مقومّات فضیلت‌گرایی در دورۀ یونان باستان، به تبیین و تحلیل  دیدگاه ادموند پینکافس در باب «فروکاهش‌گرایی اخلاق» پرداخته شده است. تبیین وجود‌شناسانه و معناشناسانۀ محقق اصفهانی از حسن و قبح و لوازم مناقشه‌بر‌انگیز این ایده و ادعا در مقاله ای با عنوان «نقد و بررسی دیدگاه محقق اصفهانی در باب قضایا و ارزش‌های اخلاقی» واکاوی و نقد شده است. آخرین مقالۀ این شماره نیز نگاهی تحلیلی و نقّادانه دارد به مفهوم ابداعی برنارد ویلیامز با عنوان «بخت اخلاقی» و  تبیین مثال‌ها و استدلال‌هایی که ویلیامز در اثبات نگره‌اش بدان‌ها توسل جسته است.

***

فصلنامۀ اخلاق‌پژوهی که به همت جمعی از اخلاق‌پژوهان و با حمایت «پژوهشکدۀ اخلاق و روان‌شناسی اسلامی» منتشر می‌شود،  پنجره‌ای  گشوده به افق بحث‌های چالش‌بر‌انگیز حوزۀ اخلاق است و بر آن است تا آوردگاه آرا و انظار اندیشمندان و فرهیختگان نواندیش و نظریه‌پرداز باشد و در همین راستا،  پذیرای آثار ارزنده و فاخر علمی و پژوهشی پژوهشگران و اساتید حوزوی و دانشگاهی است.

لازم به ذکر است فصلنامه اخلاق پژوهی با رویکرد تخصصی و به صاحب امتیازی پژوهشگاه قرآن و حدیث منتشر می شود.

جهت دسترسی به مقالات اینجا کلیک نمائید

علاقهمندان میتوانند مقالات پژوهشی خود را از طریق سامانه http://ethics.riqh.ac.ir  به دفتر فصلنامه ارسال نمایند.

تلفن تماس: ۳۷۱۷۶۵۳۷

نشانی:  قم، بلوار ۱۵ خرداد، خیابان نظری ثابت، بعد از شهرک جهاد، پژوهشگاه قرآن و حدیث، طبقه اول، پژوهشکده اخلاق و روان شناسی اسلامی