««« مطالعه کتاب »»»
نام منبع : چه کنم شاد شوم؟
پدید آورنده :
سایر پدیدآورندگان : -
تعداد جلد : 1
ناشر : به نشر (انتشارات آستان قدس رضوی)
محل نشر : مشهد
تاریخ انتشار : 1396
نوبت چاپ : اول

کتاب چه کنم شاد شوم؟ تألیف حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده، به زبان فارسی منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه قرآن و حدیث، در ادبیات دین، شادی با واژه­ های فرح و سرور می­ آید. فرح نقطه مقابل حزن بوده و به معنی سبکی و باز شدن دل و خاطر است که به واسطه لذت های پایدار و ناپایدار به وجود می‌آید. لذا گام نخست، دانستن تعریف شادی است. تا ندانیم شادی چیست، نمی­ دانیم به دنبال چه چیزی باید باشیم و چگونه باید آن را به ­دست آوریم.

شايد بتوان قديمى ‏ترين تعريف شادى را به افلاطون نسبت داد. افلاطون، سه بعد براى روح انسان قائل است كه عبارت اند از: شهوت، خشم و خرد. وى براى هر كدام، لذّت‏ خاصى قائل است و معتقد است كه لذّت نفع ‏پرستان، در رسيدن به اميال و هوس‏ ها و ثروت‏ هاست، لذّت جاه ‏طلبان، در كسب مقام و شهرت و لذّت خردمندان، در به دست آوردن دانش و علم است و اين، برترين نوع لذّت و شادمانى است.

 پس از وى ارسطو نيز معتقد است كه دست كم سه نوع شادمانى وجود دارد: پايين‏ ترين سطح شادى كه همان لذّت است؛ سطح بالاتر آن كه موفّقيت و كاميابى است و نوع سوم شادى كه ناشى از معنويت است. وى معتقد است كه شادكامى حقيقى، از ارضاى اميال حاصل نمى ‏شود؛ بلكه از انجام شدن چيزى كه فضيلت است، به دست مى ‏آيد.

آیت­ الله مصباح، کامیابی را ریشه دانسته و معتقد است سرور، حالت خوش و لذّت‏ بخشى است كه از علم و آگاهى به اين كه يكى از هدف ‏ها و آرزوها، انجام يافته است، يا انجام خواهد يافت، به انسان دست مى‏ دهد.

بررسی های اسلامی نیز نشان می دهد که شادی و سرور، یکی از دو رکن اساسی شادکامی را تشکیل می دهند. در منابع اسلامی شادی و سرور مورد ستایش و غم و اندوه مورد نکوهش قرار گرفته است.

کتاب چه کنم شاد شوم؟ تلاش دارد تا به معرفی عوامل سرور و شادی در انسان بپردازد و بیان کند که این عوامل از چه نوع اموری هستند.

این کتاب عوامل مختلف را در هفت دسته طبقه بندی می کند که عبارتند از: عوامل عقلی، اعتقادی، روحی، اخلاقی، اجتماعی و عملی، عبادی و طبیعی.

بخش ­های مختلف کتاب به قرار ذیل می باشد:

  - شادی چیست؟

- کارکرد روانی شادی چیست؟

- شادی از دیدگاه اسلام

- چه کنم شاد شوم؟

  یک. اخلاق خوب

  دو: روابط خوب

  سه. بدن خوب

  چهار. باورهای خوب

  پنج. رفتار خوب

  شش. شاد ساختن دیگران

 

کتاب چه کنم شاد شوم؟ تألیف حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده، از سوی پژوهشکده اخلاق و روان شناسی اسلامی، به زبان فارسی، در قطع رقعی، در ۸۸  صفحه به نگارش درآمده است و در سال ۱۳۹۶با همکاری انتشارات به نشر (انتشارات آستان قدس رضوی) منتشر شده است.