««« مطالعه کتاب »»»
نام منبع : حكمت‏نامه فاطمى
پدید آورنده :
سایر پدیدآورندگان : حجج اسلام سیدمحمدکاظم طباطبایی، عبدالهادی مسعودی، کاظم رحمان ستایش، مجتبی فرجی، محمد مرادی
تعداد جلد : 1
ناشر : انتشارات دارالحدیث
محل نشر : قم
تاریخ انتشار : 1395
نوبت چاپ : اول

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه قرآن و حدیث، کتاب «حکمت نامه فاطمی» از تألیفات حضرت آیت الله محمدی ری شهری  منتشر شد.

در ميان مردان، پيامبران الهى و اوصياى آنان، در صف نخستينِ كسانى هستند كه به قلّه ‏هاى حكمت علمى، عملى و حقيقى و كمال انسانيّت دست يافته‏ اند. از اين رو، از جانب خداوند متعال، مأمور آموختن علم و حكمت به جامعه بشر شده ‏اند.

در ميان زنان نيز بر پايه حديثى از پيامبر خدا صلى ‏الله ‏عليه ‏و‏آله و سلم تنها چهار زن به اوج كمال انسانى دست يافته ‏اند. متن حديث، چنين است : «كَمُلَ مِن الرِّجالِ كثيرٌ وَ لم يَكمُل مِن النِّساءِ إلاّ أربَعٌ: آسِيَةُ بِنتُ مُزاحِمٍ امرأةُ فِرعَونَ، وَ مَريمُ بِنتُ عِمرانَ، وَ خَديجَةُ بِنتُ خُوَيلِدٍ، وَ فاطِمَةُ بِنتُ مُحمّدٍ» (از مردان، شمار بسيارى به كمال رسيده‏اند؛ امّا از زنان، جز چهار تن به كمال نرسيد: آسيه دختر مزاحم (همسر فرعون)، مريم دختر عمران، خديجه دختر خويلد و فاطمه دختر محمّد).

بر اساس اسناد و روایات، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها برترين و كامل‏ترين آنهاست و نشان مى‏ دهد كه ايشان سرآمد بانوان حكيم، و سَرورِ زنانِ جهانيان است.

با در نظر گرفتن اين حقيقت كه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در قلّه حكمت علمى، عملى و حقيقى قرار دارد، شخصيت آن بزرگوار از سه زاويه قابل مطالعه و بررسى است. حكمت‏نامه فاطمى نیز تلاشى نو، با نظمى نوين و تحليل‏ هايى در راستاى زمينه‏ سازى براى اين پژوهش است.

 

درباره محتواى حكمت‏نامه فاطمی

حكمت‏نامه فاطمى، شامل يك درآمد، پنج بخش، نوزده فصل و سه تحليل است. درآمد، گزارشى كوتاه از زندگى فاطمه سلام الله علیها از تولّد تا شهادت است.

بخش اوّل: فضائل

اين بخش، فضائل و كمالات فاطمه سلام الله علیها را از منظر خداوند سبحان، پيامبر خدا صلى ‏الله ‏عليه ‏و‏آله و سلم و اهل بيت عليهم ‏السلام، در پنج فصل گزارش مى‏كند. با تأمّل در مطالب اين بخش، به روشنى مى ‏توان به جايگاه رفيع آن بانوى بزرگ در وصول به قلّه حكمت ‏هاى علمى، عملى و حقيقى پى برد. از اين رو، اين بخش، پشتوانه محكمى است براى بهره‏ گيرى از حكمت‏ هاى اخلاقى، عملى، عبادى و سياسى ايشان كه در فصل‏ هاى ديگر بيان شده ‏اند.

بخش دوم: حكمت ‏هاى خانوادگى

اين بخش، سه فصل دارد. در آغاز فصل اوّل، درباره اين كه ازدواج حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و حضرت على عليه السلام يك امر الهى بوده و جز حضرت على عليه ‏السلام مرد ديگرى شايستگى همسرى با آن بانو را نداشته، احاديثى آمده است. در ادامه نيز به نكاتى بسيار آموزنده درباره سادگىِ همراه با معنويت مراسم عقد و عروسى آنان ـ كه سرمشق خوبى براى خانواده‏ هاست ـ، اشاره شده است.

فصل دوم، گزارشى است از حكمت‏ هايى كه در زندگى يك خانواده نمونه مى ‏توان آموخت، مانند: هميارى زن و شوهر، تحمّل سختى ‏ها، ابراز رضايت از زندگى مشترك و دورى از دنيازدگى.

فصل سوم نيز شامل برخى حكمت‏ ها درباره تربيت فرزند است.

بخش سوم: حكمت‏ هاى اخلاقى و عملى

اين بخش، در سه فصل، رهنمودهاى حكيمانه فاطمى را درباره اخلاق و رفتار پسنديده و ناپسند، نشان مى‏ دهد.

بخش چهارم: حكمت‏ هاى عبادى

ره‏نمودهاى حكيمانه ‏اى كه درباره نماز، دعا و تسبيحات، از حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها روايت شده ‏اند، در سه فصل اين بخش آمده‏ اند.

بخش پنجم: حكمت ‏هاى سياسى

مى‏ توان گفت كه بخش حكمت‏ هاى سياسى، مهم‏ترين بخش حكمت‏نامه فاطمى است. اين بخش در پنج فصل به روشنى نشان مى‏ دهد كه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها براى دفاع از ولايت علوى و رهبرى سياسى ـ الهى امير مؤمنان حضرت علی عليه ‏السلام و روشنگرى براى آيندگان، همه توان خود را به كار گرفته است، تا آن جا كه در اين راه، در جوانى به شهادت رسيد و نخستين شهيد راه ولايت شد.

در فصل اوّل، سخنان ايشان درباره امامت حضرت على عليه ‏السلام و در فصل دوم، سخنان ايشان درباره رهبرى اهل بيت عليهم ‏السلام و فضائل آنان گزارش شده‏ اند.

در فصل سوم، موضع گيرى‏ هاى حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در برابر بيعت با ابو بكر و حمله به خانه او براى بيعت گرفتن از حضرت على عليه ‏السلام، و نهايت تلاش او براى يارى رساندن به «امام زمان» خود و مباحث مرتبط با اين رخداد، تبيين شده ‏اند.

در فصل چهارم، احتجاج حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها با ابو بكر در موضوع فدك گزارش و ضمن تحليلى، سياسى بودن اين ماجرا تبيين شده است.

فصل پنجم به حوادث مرتبط با شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها اختصاص دارد و پايان ‏بخش آن، تحليلى درباره وصيّت‏ هاى آن بانوست كه بيانگر بصيرت الهى و بينش بالاى سياسى آن بزرگوار است.

کتاب «حکمت نامه فاطمی» تألیف حضرت آیت الله ری شهری و با همکاری جمعی از پژوهشگران و با ترجمه آقای محمد مرادی، به زبان فارسی- عربی و در ۸۰۰ صفحه به نگارش درآمده است و در سال ۱۳۹۵با همکاری انتشارات دارالحدیث منتشر شده است.