تاريخ انتشار: شنبه 1394/8/16
کد خبر: 46447

ضرورت تبدیل آموزه های دینی به مداخلات روانشناختی در جهت توانمندسازی اقشار آسیب پذیر جامعه

نخستین همایش ملی «مشاوره، خانواده و توانمندسازی اقشار آسیب پذیر جامعه» از سوی کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور و با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر عباس پسندیده رئیس پژوهشکده اخلاق و روانشناسی اسلامی پژوهشگاه قرآن و حدیث در سالن غدیر کمیته امداد امام خمینی تهران برگزار گردید.

به گزارش پژوهشگاه قرآن و حدیث، نخستین همایش ملی «مشاوره، خانواده و توانمندسازی  اقشار آسیب پذیر جامعه»از سوی کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور و با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر عباس پسندیده رئیس پژوهشکده اخلاق و روانشناسی اسلامی پژوهشگاه قرآن و حدیث روز پنج شنبه ۱۳۹۴/۰۸/۱۴ در سالن غدیر کمیته امداد امام خمینی برگزار گردید.

این همایش به منظور استفاده از آخرین دستاوردهای علمی در اتخاذ تاکتیک­ های مقابله با آسیب­ های اجتماعی و اختلالات روانی، با محوریت مفهوم «توانمند سازي» در رويکرد تحولي امدادبرگزار شد.

دکتر پسندیده در تبیین دیدگاه اسلام درباره امداد رسانی و توانمند سازی اقشار جامعه گفت: اولاً از نگاه دین، امداد رسانی به نیازمندان یک نیاز است، نه یک لطف و منت از سوی فرد کمک ­کننده. روایات اسلامی، امداد رساندن را رحمت خدا بر مؤمن دانسته و فرد مددجو را با فضیلت تر از مددکار می­ داند و لذا او بر وی منت دارد.

ایشان در ادامه تأکید کرد، امداد رسانی خود می ­تواند به مثابه یک مداخله روانشناختی به حساب آید و روانشناسان، مشاوران و مددکاران می­ توانند افراد ناامید و افسرده را به مدد رسانی به دیگران ترغیب کنند تا احساس نشاط و شادابی در آنان به وجود آید، زیرا بر اساس متون دینی، ادخال سرور یعنی حل مشکلات نیازمندان و این اقدام، خود باعث شادابی و نشاط فرد می­ شود.

رئیس پژوهشکده اخلاق و روانشناسی اسلامی در بخش دوم سخنان خود با اشاره به قابلیت متون دینی برای طراحی مداخلات روانشناختی جهت توانمند سازی اقشار آسیب پذیر گفت، باید از مرحله شعار به مرحله عملیات و طراحی مداخلات اسلامی برای توانمندسازی وارد شویم. بنابراین لازم است قابلیت­ های روانشناختی و مشاوره­ای متون دینی به مداخله ­های کارآمد و روش­ های قابل اجرا در کلنیک ­ها و مراکز مشاوره تبدیل شود.

وی با بیان نمونه ای از کار پژوهشی که در پژوهشکده اخلاق و روان شناسی اسلامی درباره روش ­های توانمندسازی در قرآن کریم انجام شده اظهار داشت: فقط در قرآن کریم، ۳۳ روش وجود دارد که خداوند متعال به وسیله آنها پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و اهل ایمان را در برابر مشکلات فراوان جامعه اسلامی، تقویت کرده است و همه اینها قابلیت تکنیکال شدن را دارند.

ایشان در بخش پایانی سخنان خود با بیان نمونه های دیگر  از تقویت ها ابراز داشت: نزول آیه شریفه «انک لعلی خلق عظیم» و چند آیه قبل و بعد آن، روش­ هایی برای تقویت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در برابر اتهام جنون بوده است.

دکتر پسندیده در پایان سخنان خود با اشاره به اطلاعات آماری پژوهش های یاد شده در پژوهشکده اخلاق و روان شناسی اسلامی تأکید کرد، بیشترین فراوانی در استفاده از یک روش، مخصوص روشی است که از آن به عنوان تقویت تعمیمی یاد می­ شود و بر اساس آن خداوند متعال به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و اهل ایمان می­ فرماید که شما تنها کسانی نیستید که دچار مشکل شده­ اید و یا تکلیف خاصی دارید، بلکه پیش از شما نیز دیگران دچار همین مشکلات یا بیشتر از آن بوده ­اند.

یادآور می شود نخستین همایش ملی «مشاوره، خانواده و توانمندسازی  اقشار آسیب پذیر جامعه»با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر عباس پسندیده رئیس پژوهشکده اخلاق و روانشناسی اسلامی پژوهشگاه قرآن و حدیث با همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور، روز پنج شنبه ۱۴ آبان ماه  در سالن غدیر کمیته امداد امام خمینی (ره) برگزار گردید.