تاريخ انتشار: دوشنبه 1392/12/26
کد خبر: 30174

متخصصان کاربردهای صحیح آموزش و پژوهش در شبکه های اجتماعی را آموزش دهند

حجت الاسلام سید حمید حسینی در نشست آشنایی با«کاربردهای آموزشی و پژوهشی شبکه های اجتماعی در فضای سایبری» به معرفی انواع شبکه های اجتماعی، کاربردهای آنها و ویژگی اصلی شکل گیری اینگونه شبکه ها در فضای اینترنت پرداخت و گفت: متخصصان کاربردهای صحیح آموزشی و پژوهشی شبکه های اجتماعی را آموزش دهند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حدیث نت، حجت الاسلام و المسلمین حسینی(عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث) در این نشست اظهار داشت: یکی از عوامل سرعت گرفتن رشد علم، تحقیقات و فناوری، استفاده بهینه از شبکه های اجتماعی و اثر بخشی آموزشی و تربیتی آنها بر متخصصان است.
وی افزود: شبکه اجتماعی ساختاری اجتماعی است که از گرو ه هایی(که عموما فردی یا سازمانی هستند) تشکیل شده که با یک یا چند نوع وابستگی به هم اتصال دارند.
حجت الاسلام حسینی تصریح کرد: شبکه های اجتماعی پیشینه ای به قدمت حیات بشر داشته و پیوندی آشکار با همزیستی اجتماعی انسان ها ایجاد می کنند.
وی بیان داشت: آنچه قابلیت شبکه های اجتماعی عصر کنونی را از گذشته متمایز می سازد، شکل گیری شبکه های اجتماعی و مکانیزم های ارتباط درونی آنهاست که بسیاری از معادلات سنتی را تغییر داده است.
استاد دانشگاه قرآن و حدیث تاکید کرد: شبکه اینترنت در ابتدا برای ارتباط میان کاربران رایانه ای و تبادل اطلاعات به وجود آمد و نقش چندانی در ایجاد ارتباطات گسترده انسانی نداشت.
حسینی  تاکید کرد: گسترش نفوذ شبکه اینترنت، این شبکه را به عنوان رسانه ایی قدرتمند و اثرگذار تبدیل کرده و موجب ایجاد رسانه های اجتماعی در این محیط شده است.
وی ادامه داد: اتفاقی که در تکامل این رسانه افتاده، ارتقا ابزارهای تعاملی در فضای ارتباطات اینترنتی است که به تدریج مفهوم شبکه های اجتماعی را در این فضا پدید آورده است.
شبکه های اجتماعی در فضای مجازی ابزارهایی الکترونیکی هستند که کنش و واکنش های انسانی راست تسهیل می کنند.
حسینی خاطر نشان کرد: موفقیت و نفوذ روزافزون شبکه های اجتماعی، رسانه های جمعی را به سوی بهره گیری از ابزارهای تعاملی و اجتماعی سوق داده و فاصله میان آنها را کم کرده و در بسیاری از موارد از بین برده است.
وی به معرفی یکی از شبکه های اجتماعی ایرانی پرداخت و افزود: پارسی بلاگ(پارسی یار) شبکه اجتماعی گسترده ایی از وبلاگ نویسان کشورمان را تشکیل داده و نویسندگان و علاقه مندان زیادی را در این شبکه مجازی دور هم جمع کرده است.
حسینی به ویژگی شبکه های اجتماعی اشاره کرد و گفت: امکان ایجاد پروفایل(پرونده یا نمایه شخصی)، امکان ایجاد فهرستی از دوستان و افراد مرتبط، تعامل و اطلاع رسانی تعریف شده میان دوستان یا افراد مشخص، امکان اشتراک گذاری آسان انواع رسانه ها، امکان اعلام موافقت، مخالفت و دیدگاه درباره رسانه ها و مطالب دیگران در انواع شبکه های اجتماعی وجود دارد.
وی شبکه های اجتماعی بر مبنای موضوع و نوع مخاطب به شبکه های عمومی و شبکه های تخصصی تقسیم کرد و افزود: در این شبکه ها، تقسیم بندی بر مبنای رسانه و محتوا و مخاطب صورت می پذیرد.
گفتنی است، نشست آشنایی با «کاربردهای آموزشی و پژوهشی شبکه های اجتماعی در فضای سایبری» به همت معاونت پژوهشی پژوهشگاه قرآن و حدیث روز چهارشنبه ۲۱ اسفند در تالار پژوهش موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، برگزار شد.