تاريخ انتشار: پنج شنبه 1396/11/5
کد خبر: 62621

نشست "امكان سنجي طراحي اصول عمليه در اخلاق كاربردي" برگزار شد

نشست "امكان سنجي طراحي اصول عمليه در اخلاق كاربردي" سه شنبه 3 بهمن ماه به همت گروه اخلاق كاربردی پژوهشکده اخلاق و روان شناسی اسلامی پژوهشگاه قرآن و حدیث برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه قرآن و حدیث، حجت الاسلام دكتر هادي كمال عزت، در ابتدای این جلسه گفت: سوال از رابطه فقه و اخلاق ذهن بسیاری از اخلاق پژوهان را در دوره معاصر به خود مشغول کرده است و از تباین مطلق تا عینیت را در دیدگاه‌های طرح شده می توان یافت. یکی از ابعاد این سوال می تواند مقایسه روش شناسی استنباط در فقه احکام و فقه احکام باشد. در این باب  وظیفه اصول فقه به عنوان علمی آلی بر اساس تعریف مشهور و موضوعات و مسائلی که برای آن در نظر گرفته شده، راهنمایی در مسیر دستیابی مکلف به واقع یا آن چیزی است که حجیت و معذریت را در مرحله نظر و عمل به دنبال داشته باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه قرآن و حدیث افزود: این دانش، دستگاه استنباط خود را بر پایه فرض وجود مولایی واجب الاطاعة که از مسیر عقل و نقل می‌توان به خواست او راهنمایی شد، بنا گذاشته است و مباحث خود را در ارتباط با همین دو منبع و روش استنباط از آن سامان داده است و در نهایت، برای حالت شک و حیرت در موضوع یا حکم، اصولی را که در شرعی یا عقلی بودن آن اختلافاتی وجود دارد، به عنوان راه برون رفت پیشنهاد نموده است.

مدير گروه اخلاق دانشگاه مجازي المصطفي صلی الله علیه و آله وسلم در ادامه تصریح کرد:حال سوال اصلی این است که می توان برای مواردی که در کاربست و تطبیق استدلال ها، اصول، ارزش‌ها و ایده آل‌های اخلاقی دربارة رفتارهای اخلاقی، اعم از رفتارهای فردی و اجتماعی به دوراهی و حیرت رسیدیم، اصولی را به عنوان قواعد عام جهت رفع این ابهام، پیشنهاد کنیم و اگر پاسخ مثبت است روش کار در استخراج این اصول چیست و شباهت‌ها و تفاوت‌های احتمالی اصول فقه اخلاق و اصول فقه احکام در این باره کدام اند.